בפעם הראשונה בהיסטוריה מדענים החליטו לנצל את הרגעים האחרונים של אדם שגסס, זאת כדי לבחון מה עובר במוחו של אדם שניות לפני שמת. מוחו של חולה אפילפסיה בן 87, שהיה מחובר ל-EEG נבחן ברגעים בו לקה בהתקף לב על מיטת הטיפולים. המשמעות היא ש-15 הדקות האחרונות בחייו תועדו, ואפשר היה להבין על פי גלי המוח מה עבר לו בראש שניות לפני שעבר לעולם הבא. 

ב-30 השניות האחרונות, משני צדדי פעימות הלב של המטופל, נצפתה עלייה חדה בגלי מוח ספציפיים מאוד. גלים אלו, הידועים כתנודות גמא, קשורים לנושאים כמו שליפת זיכרון, מדיטציה או חלומות – מה שאומר שככל הנראה ברגעיו האחרונים הוא הריץ במוחו את חייו כמו סרט נע של זיכרונותיו הטובים ביותר. 

צילום תנודות גלי המוח של המטופל על ערש דווי  (צילום: Frontiers in Ageing Neuroscience)
צילום תנודות גלי המוח של המטופל על ערש דווי (צילום: Frontiers in Ageing Neuroscience)

תנודות גלי מוח  (צילום: Frontiers in Ageing Neuroscience)
תנודות גלי מוח (צילום: Frontiers in Ageing Neuroscience)

חלקי המוח שנמדדו במחקר זה יכולים בנוסף לרמז על היכולת של המטופל להיכנס למצב שליו המרגיש כדומה למדיטציה. למרבה הפלא, כשהגוף שלנו נסגר, המוח עדיין יכול להמשיך לעבוד במאמציו האחרונים. תהליך זה גורם למוות להרגיש פחות קודר ומאפשר לאדם ברגעיו האחרונים להיפרד מהעולם במעין שלווה פנימית שכזו. 

ד"ר אג'מל זמר, ראש המחקר ונוירוכירורג מאוניברסיטת לואיסוויל זמר, הסביר: "באמצעות יצירת תנודות הכרוכות באחזור זיכרון ייתכן המוח משחזר ברגעיו הארונים את האירועים החשובים ביותר לפני מותו. ממצאים אלו מאתגרים את ההבנה שלנו מתי בדיוק מסתיימים החיים ומייצרים שאלות חשובות על העולם הבא או אפילו על תרומת איברים".