ממחקר חדש עולה כי משבר האקלים, שהולך ומחריף בשנים האחרונות, פוגע גם בציפורים. נמצא כי הן מטילות ביצים כחודש מוקדם יותר. במחקר, שערכו חוקרים אמריקאים, נותחו שני אוספים של ביצי ציפורים, השייכים לאספני ביצים חובבים. בזכות התוויות המפורטות בכתב יד שהותירו האספנים נמסר לחוקרים מידע על מין הציפור, תאריך האיסוף וכדומה.

אוסף אחד לוקט מסוף שנות ה־80 ועד שנת 2015, ואילו השני - בתקופה הוויקטוריאנית, בערך בין השנים 1880־1920, כשאיסוף הביצים היה תחביב פופולרי. הממצאים, שפורסמו ביום שישי האחרון בכתב העת Journal of Animal Ecology, חשפו כי כשליש מ־72 מיני הציפורים, שנבדקו ברחבי שיקגו, מטילים את ביציהם כ־25 ימים מוקדם יותר מלפני מאה שנה.

הטלה מוקדמת (צילום: אינג'אימג')
הטלה מוקדמת (צילום: אינג'אימג')

מינים אלו כוללים עורבני כחול, דרור ובז אמריקאי. החוקרים בחנו בין היתר את עליית הטמפרטורות כדי להסביר את השינוי בהתנהגות הציפורים. לטענתם, רוב הציפורים שנבדקו במחקר אוכלות חרקים, וההתנהגות העונתית של החרקים מושפעת גם מהאקלים, משום שאלו אוכלים צמחים.

 "למעשה, כל מרכיבי המערכת האקולוגית קשורים זה בזה, והיא כולה מושפעת משינויי האקלים ההולכים והמחמירים. באופן זה רק כמה מעלות הגבוהות יותר מהממוצע עלולות להשפיע רבות על הזמן שבו חרקים צצים, עצים מצמיחים עלים, פרחים פורחים ואפרוחים בוקעים מביצים", הסבירו החוקרים. הם הוסיפו: "לכל דבר כזה יש השלכות פוטנציאליות גדולות גם על בני האדם"