ארכיאולוגים איתרו תגלית שבאמצעותה יהיה ניתן לפתור את הוויכוח על מתי ומי באמת כתב את התנ"ך. הגילוי של הלוח ה"ארור" גרם לרעידת אדמה ארכיאולוגית והוא יכול לשמש כרמז מרכזי ותשובה לשאלה הגדולה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

לוח עופרת מקופל ובתוכו קללה כתובה, התגלה בהר עיבל הקשור לקללות בתנ"ך. הוא מכונה גם "מזבח יהושע", ונמצא צפונית לשכם. הכתובת תוארכה בין השנים 1200-1400 לפני הספירה והיא כוללת את המילה העברית "יהוה". חוקרים סבורים שזו הופעתו המוקדמת ביותר של שם האל אי פעם. אם התיארוך נכון, זה עשוי להוכיח שבני ישראל ידעו קרוא וכתוב כשהגיעו לארץ הקודש ויכלו לתעד אירועים תנ"כיים בעת שהתרחשו.

הארכיאולוג סקוט סטריפלינג אמר: "זהו פרט חשוב ביותר. יש המתארים את הממצא הזה כממצא החשוב ביותר בחיינו, כי הוא קדם לכל מה שהיה לנו קודם לגבי כתבים עבריים. יש לנו שאלות גדולות כמו: האם התנ"ך נכתב כאשר הוא התיימר להיכתב? האם היה קיים כתב אנלפביתי שבאמצעותו יכלו לכתוב סופרים כמו משה ויהושע?".

"מבקרים רבים טענו, עד לנקודה זו, נגד זה ואמרו שהתנ"ך נכתב הרבה יותר מאוחר בתקופה הפרסית או ההלניסטית. הממצא הזה מטה את המאזניים לכיוון אחר", הוא הוסיף: "זו הסיבה שקראתי לזה רעידת אדמה".

הטקסט בתוך הלוח מזהיר: "ארור באלוהים, יהוה" ו"ארור בוודאי תמות", והוא כתוב בכתב אלפביתי-פרוטו כנעני. זהו סוג של כתב "ישן יותר מכל עברית שהכרנו", אמר ד"ר סטריפלינג, מנהל החפירות. הארכיאולוג הוסיף כי העופרת עצמה הגיעה מאתר ביוון העתיקה "בו ידוע שהמכרות היו בשימוש בתקופת הברונזה המאוחרת". סוף תקופת הברונזה מתוארך בערך לשנת 1200 לפני הספירה.

אותיות קדומות (צילום: צילום מסך טיקטוק)
אותיות קדומות (צילום: צילום מסך טיקטוק)

הלוח נמצא בחודש דצמבר 2019, אך הטקסט בתוך קפליו העדינים נחשף רק מאוחר יותר בסריקה טומוגרפית. עבור ד"ר סטריפלינג, גודל הגילוי היה ברור מהרגע הראשון. הוא אמר: "חשבתי שזה טוב מדי מכדי שזה יהיה אמיתי. התנ"ך מתאר את הר עיבל בספר יהושע, פרק ח' כהר הקללה, ונאמר ליהושע לכתוב קללות על עיבל. אז הנה לנו לוח קללה ידוע מאתר שהתנ"ך קושר לקללות. פשוט נדהמתי ממה שמצאנו".

ד"ר סטריפלינג, שהוא גם פרובסט של סמינר התנ"ך בקייטי שבטקסס, ציין את הדמיון בין הטקסט לקללות שנפרשו בספר דברים: "האם זה סיכום של כל הקללות בספר דברים כ"ח ו-כ"ט? כי יש שם את כל הקללות האלה אם תפר את הברית שעתידה לבוא אליך. האם זה סיכום ספרותי של אלה?".

הממצא הארכיאולוגי (צילום: צילום מסך טיקטוק)
הממצא הארכיאולוגי (צילום: צילום מסך טיקטוק)

בתנ"ך, יהושע בנה מזבח לאלוהים בהר עיבל וכתב ברכות למי שמציית וקללות לפורעים בכללים. כיום המזבח הוא אתר ארכיאולוגי המכונה "אל בורנאט".

ד"ר סטריפלינג ומשפי הפעולה מתכוונים לפרסם את ממצאיהם האקדמיים מאוחר יותר השנה.