לכל איש יש שם, ולכל שורד שואה סיפור ייחודי לו שילווה אותו ועוד דורות קדימה. לפנינו הסיפור יוצא הדופן של אליהו פיטרושקה ז"ל, שזכה בשנה האחרונה לחייו להתאחד עם אחד מבני משפחתו, אחרי שהאמין כל שנותיו כי משפחתו הושמדה כליל על ידי הסוררים הנאצים. תיעוד מרגש מרגע האיחוד המשפחתי הפך שוב להיות ויראלי כ-5 שנים מאז שצולם, וכדאי שסיפורו של פיטרושקה יישמע שוב ושוב לעוד שנים. 

בסיטואציה שהתרחשה בשנת 2017, אליהו פיטרושקה דשדש את גופו בן ה-102 דרך הלובי של בית האבות בו התגורר אל עבר אדם זר שמעולם לא פגש, וצנח בין בזרועותיו בחיבוק דומע. אחר כך הוא נישק את שתי הלחיים שלו והחל לברך אותו ברוסית, שפה שלא דיבר במשך עשרות שנים מאז שעלה ארצה. צפו באיחוד המשפחות המרגש: 

הרגע המיוחד הזה התרחש בעקבות צירוף מקרים מדהים לגמרי, ימים ספורים לפני כן. הפגישה המרגשת התאפשרה הודות למאגר המקוון של יד ושם, אך בהתחשב במספר הניצולים ההולך ופוחת עם השנים, נראה שהאירוע הזה הוא בין האחרונים מסוגו. "זה כל כך מרגש אותי שלפחות שריד אחד נשאר מאחי, וזה הבן שלו", אמר פיטרושקה כשדמעות זלגו מעיניו, לפני שהלך לעולמו. 

פיטרושקה היה בן 24 כשנמלט מוורשה בשנת 1939 עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, פנה אל ברית המועצות והותיר מאחוריו את הוריו ואחיו התאומים וולף וזליג, שהיו צעירים ממנו בתשע שנים. באותם הימים הוריו וזליג גורשו מגטו ורשה ונהרגו במחנה הריכוז הנאצי, אך במזל וולף הצליח להימלט – וללא ידעת אחיו אליהו. 

כשפיטרושקה חי ברוסיה, התחתן עם אהובתו, הקים משפחה חדשה והיגר לישראל ב-1949, הוא לא האמין שאי שם אחיו הצעיר חי ונושם. ואז, שבועיים לפני המפגש, נכדו של פיטרושקה, שחר סמורדינסקי, קיבל מייל מפתיע מבת דודה בקנדה שעבדה על פרויקט אילן היוחסין שלה. 

במהלך ההכנות לעבודת השורשים אותה בת הדודה מצאה דף עדות באתר יד ושם שמילא בשנת 2005 וולף עבור אחיו אליהו, שהיה סבור כי הוא מת. שחר הנכד הצליח לאתר את מקום מגוריו של וולף בעיר מגניטוגורסק שהרי אורל, אך בצער גילה שוולף הלך לעולמו כבר בשנת 2011. עם זאת, בנו היחיד עדיין חי שם ובנחישות רבה הוא הצליח ליצור איתו קשר ולהזמין אותו לפגוש את דודו אליהו. 

כך שחר סמורודינסקי, פרופסור באוניברסיטת בן גוריון בן ה-47, הצליח לארגן את המפגש המדהים. השניים אחזו זה את זה בחוזקה, בחנו את תווי הפנים ואת הדמיון המיוחד ביניהם. "אתה העתק של אביך", אמר אליהו לאחיינו בהתרגשות גדולה, ואחיינו אלכנסדר ענה: "זה נס, מעולם לא חשבתי שזה יקרה". 

בצער רב, כשנה לאחר המפגש בין השניים אליהו הלך לעולמו כשהוא בן 103, והשאיר אחריו מורשת ארוכה ומשפחה אוהבת.