אנבר טוהטי, אונקולוג לשעבר, נאלץ לברוח מסין. הוא סיפר כיצד ביום קיץ אחד, בשנת 1995, הוא נצטווה להרכיב צוות כירורגי, ולצאת למשימה "מיוחדת". אמבולנס הגיע לאסוף אותו ואת אנשיו למקום לא ידוע בצפון-מערב סין.

כשהגיע למקום, טוהטי היה עד להוצאה המונית להורג. הוא פגש כ-20 גברים במדי אסירים, הם נורו אך חלקם לא מתו והתפתלו מכאבים. קצינים שהיו במקום, אילצו את האונקולוג להסיר את הכבד והכליות מאחד האסירים שנטבחו. 

"הפכתי לרובוט", סיפר המנתח. "אתה מבצע את מה שאתה מתוכנת לעשות. כשחתכתי את עורו, היה דימום, דבר המעיד על כך שלבו עדיין פועם. האיש נורה בצד הימני של החזה, הם ירו בו אבל לא נתנו לו למות מיד, והוצאתי ממנו את האיברים. זו היתה פעולה קשה ומהירה שנמשכה 10 עד 15 דקות. המנתח הראשי שם את האיברים בקופסה ואמר: 'עכשיו אתה יכול לחזור עם הצוות שלך לבית החולים, וכל מה שקרה פה - לא קרה' ".

האונקולוג הגיע לבריטניה ב-1999 לאחר שנמלט מסין. הוא קיבל מקלט מדיני שלוש שנים מאוחר יותר. הוא סיפר: "כשביצעתי את הניתוח הזה ב-1995, לא ידעתי דבר על קצירת איברים. רק כשהגעתי לבריטניה ושמעתי לראשונה על המנהג, הבנתי מה מתרחש".

רופאים בחדר ניתוח (צילום: Shutterstock)
רופאים בחדר ניתוח (צילום: Shutterstock)

הוא הוסיף: "האיש הזה נורה, אבל מבחינה טכנית אני הרגתי אותו, וזה עדיין רודף אותי. עד היום". זהותו של האיש הגוסס שנאלץ לנתח, ללא הרדמה, נותרה בגדר תעלומה. בסין, למעלה ממיליון מבני הקהילה האויגורית המוסלמית, נכלאו ללא משפט ב"מחנות", במערב הרחוק. ייתכן שהציבור הסיני אינו מודע, עד כמה אנשים אויגורים מבוזים בצורה לא אנושית, לאור מסע הדיסאינפורמציה הנרחב סביב מאסרם.