לאחר כ־13 שנות מחקר ונדודים, שבמהלכן היא הוצגה בתצוגות ובתערוכות בינלאומיות בארץ וברחבי העולם, הוחזרה אבן מגדלה למרכז התיירות מגדלה בחוף הצפוני־מערבי של הכנרת, שם היא נחשפה בעת עבודות בנייה.

אבן מגדלה נחשבת לאחד הממצאים הארכיאולוגיים החשובים בארץ ישראל. בשנת 2009, במהלך בנייתו של מרכז מגדלה, התגלה כפר דייגים שנשמר כמעט בשלמותו, ובו בית כנסת מהמאה הראשונה לספירה (תקופת בית שני), שנחשב לעתיק והשמור ביותר בגליל, לצד שרידי העיר מגדלה (מגדל) – שלפי ההערכות היא עיר הולדתה של מריה מגדלנה, מרים המגדלית.

אבן המגדלה חוזרת לכנרת (צילום: סטודיו A)
אבן המגדלה חוזרת לכנרת (צילום: סטודיו A)

בחפירות רשות העתיקות, בהובלתה של דינה אבשלום־גורני, נחשפה במרכז בית הכנסת אבן ייחודית – תיבה מלבנית מאבן גיר, שלה ארבעה רגליים, והיא מעוטרת בתבליטים, ובהם תבליט מנורה הקדום ביותר שנמצא בבית כנסת. יש הסבורים כי היא מייצגת את בית המקדש ואת הכלים ששימשו בפולחן, ונראה כי נעשתה בידי אומן שראה בחייו את בית המקדש. האבן מלמדת על הקשר העמוק בין יהודי הגליל לבית המקדש בירושלים.

בעקבות הממצאים שונו תכניות הקמת מרכז מגדלה, ותהליך הבנייה התעכב. עם התקדמות החפירות, האבן הועברה למרכז רשות העתיקות להמשך מחקר ושימור ומאז הוצגה ברחבי העולם. לאחר השלמת בנייתו של מלון מגדלה ולרגל פתיחתו, יצרה הנהלת המלון קשר עם רשות העתיקות כדי להשיב את האבן למקומה המקורי.

בית המקדש  (צילום: שארל שיפז)
בית המקדש (צילום: שארל שיפז)

המעגל נסגר עם חזרתה של האבן הביתה. "העובדה שהאבן חוזרת למקומה המקורי היא בעלת חשיבות היסטורית ודתית", ציינה הארכיאולוגית הראשית של המתחם מרסלה זאפטה. "זהו ממצא ייחודי ואחד מהחשובים שנמצאו בארץ ישראל".