דגימות סלעים שהושגו מכוכב הלכת מאדים באמצעות הרובר הרובוטי של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, נאספו ואוחסנו בכדור הארץ לצורך מחקר.

מדעני דגימות פלנטריות של הסוכנות, הצליחו לגלות כי אחת מהאבנים נוצרה על ידי קירור של חומר מותך. הסלעים נשאו עדות לחשיפה למים, וזהו סימן נוסף לכך שהאקלים במאדים היה קריר ולח. החוקרים חשבו שהסלע, שנוצר לפני 3.5 מיליארד שנים, עשוי להיות משקע שנוצר כבוץ וחול ששקעו בקרקעית אגם שהיה בכוכב בעבר.

האבנים נאספו מארבע נקודות שונות (צילום: רויטרס)
האבנים נאספו מארבע נקודות שונות (צילום: רויטרס)

הרובוט בעל שישה גלגלים בגודל דומה לשל מכונית, הגיע למאדים בחודש בפברואר 2021 ומאז הוא מסתובב במכתש ג'זרו, תוך שימוש במספר מכשירים. זאת כדי לברר האם לכוכב השכן הקרוב ביותר לכדור הארץ, היו אי פעם תנאים המתאימים לחיים. הוא אוסף דגימות סלע כשהן בערך בגודל של גיר לוח, ואלה אמורות להישלח לכדור הארץ לבדיקה נוספת על ידי חללית שתצא לחלל ב-2033.

בגודל של גיר לוח (צילום: רויטרס)
בגודל של גיר לוח (צילום: רויטרס)

רוחבו של מכתש ג'זרו הוא 28 קילומטרים והוא ממוקם צפונית לקו המשווה של מאדים. נראה שהאזור היה שופע מים בעבר עם ערוצי נהר שנשפכו על קיר המכתש ויצרו אגם גדול. המדענים חושדים שהמכתש יכול היה להכיל חיים מיקרוביאליים, ואולי יצליחו למצוא ראיות באמצעות הסלעים מקרקעית האגם. "אספנו דגימות שישלחו לכדור הארץ והן אמורות לספק ראיות קריטיות לאילו סוגים של אורגניזמים, אם בכלל, ישבו בקרקעית מכתש ג'זרו כשהם היו באינטרקציה עם מים", אמר יאנג ליו, מדען דגימות פלנטריות בנאס"א.

Perseverance, הרובר של נאס''א על מאדים (צילום: רויטרס)
Perseverance, הרובר של נאס''א על מאדים (צילום: רויטרס)