המילון האמריקאי "Merriam-Webster", הודיע ביום שני האחרון כי מילת השנה שלהם לשנת 2022 היא "גזלייטינג" - משמעות המילה היא פרקטיקה במסגרתה מבצעים מניפולציה והטעייה של הזולת, כדי לנצל יתרון של מבצע הפעולה.

שלא כמו מונחים אחרים, החיפוש אחר המילה "גזלייטינג" עלה פלאים לאורך כל השנה. "בחודשים האחרונים, חלה עלייה של כ-1,740 אחוזים בחיפוש אחר מילה זו", אמר פיטר סוקולובסקי, עורך ב-Merriam-Webster.

מילת השנה היא ''גזלייטינג'' (צילום: אינג'אימג')
מילת השנה היא ''גזלייטינג'' (צילום: אינג'אימג')

אז מה זה בעצם "גזלייטינג"?

מדובר בהפעלת מניפולציה רגשית בוטה על אדם אחר, שתכליתה לגרום לו לפקפק בעצמו, בזהותו ובערכיו. אדם שמשתמש בגזלייטינג, בכוונתו לגרום לאדם האחר לחשוב שהוא “משתגע”, ולנתק אותו מהעולם שלו. היא מובילה את הקורבן לבלבול, אובדן ביטחון עצמי והערכה עצמית, חוסר ודאות ביציבות הרגשית או הנפשית.

מהיכן הגיע המונח לחיינו?

המונח "גזלייטינג" הגיע אלינו בעקבות מחזה משנת 1938, שהפך בשנת 1944 לסרט “מנורת הגז” אותו ביים אלפרד היצ'קוק. העלילה מתארת מערכת יחסים רומנטית פוגענית בין בעל לאישה, שבה הבעל מתעקש שתלונותיה של אשתו על עמעום האורות בביתם הם פרי דמיונה. בנוסף, אותו בעל מתעלל מנסה לשלוט בחייה של בת זוגו על ידי ניתוק של חבריה ומשפחתה עד שהיא מתחילה לפקפק בעצמה ובטוחה שהיא סובלת מהפרעה נפשית.

עליה של 1,740% בחיפוש בגוגל (צילום: אינג'אימג')
עליה של 1,740% בחיפוש בגוגל (צילום: אינג'אימג')

אנשים החווים גזלייטינג יכולים להתקשות בזיהוי הסימנים, מאחר והם עשויים לסמוך על האדם המתעלל. המניפולציה עלולה לגרום לחרדה, דיכאון והפרעות נפשיות.

ניתן לקבל עזרה. רוצה לדבר עם מישהו עוד היום? חייגו למוקד מידע וסיוע של משרד הרווחה והביטחון החברתי במספר 118. המוקד נותן מענה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 364 ימים בשנה (למעט יום הכיפורים) בשפות עברית, ערבית, רוסית, אמהרית, ואנגלית.