ממשלת אינדונזיה העבירה תיקון משמעותי של חוק העונשין של המדינה, לפיו יחסי מין לפני הנישואין ייחשבו לעבירה פלילית, כשהעוברים על החוק צפויים לשנת מאסר. החוק החדש אמור להיכנס לתוקף בעוד כשלוש שנים, בעוד שגם ניאוף, שימוש באמצעי מניעה והשמצה של הנשיא והמדינה הפכו לבלתי חוקיים.

מעתה, אסור יהיה לזוגות לחיות זה עם זה כשהם לא נשואים - מעשה שדינו עד שישה חודשי מאסר. החוקים המתוקנים יחולו על כל אדם במדינה כולל אזרחים, זרים המתגוררים באינדונזיה ותיירים. פעילי זכויות האדם טענו כי השינויים בחוק "הרסניים" וכי חלק מהתיקונים "רחבים מדי או מעורפלים". בנוסף, הזהירו כי האזרחים, התיירים והזרים עלולים "להיענש בעקבות פעילויות שגרתיות מאחר והרשויות מאיימות על חופש הביטוי ועל זכויות הפרט".

בעוד שמין מחוץ לנישואין היה בלתי חוקי לפני תיקון החוק הפלילי במדינה, הוא לא נאכף. כעת, ניתן להעמיד לדין אדם המואשם בניאוף במידה ויוגשו תלונות על ידי בן או בת זוגו, הוריו או ילדיו של הנאשם. החוק המיוחד מתייחס גם ל"חילול הדת", לפיו ייגזר עונש מאסר של עד חמש שנים בגין חריגות מהעקרונות הבסיסיים של שש הדתות המוכרות באינדונזיה, כשבניהן האסלאם, נצרות פרוטסטנטית, נצרות קתולית, הינדואיזם, בודהיזם וקונפוציאניזם.

השינויים בחקיקה מגיעים כאשר אינדונזיה, המדינה עם הרוב המוסלמי הגדול בעולם, שואפת לעלייה בשמרנות הדתית. נציגים של ארגון זכויות האדם, ציינו כי החוק מעלה את החשש לחייהן של נשים במדינה, שכן מחקר שנעשה במדינות המפרץ קבע כי בכל הנוגע לחוקים המסדירים יחסי מין ומערכות יחסים, נשים נענשות בצורה לא פרופורציונלית.

אנדריס הרסונו, חוקר בכיר באינדונזיה, אמר: "הסכנה בחוקים מדכאים אלה, היא שהם לא יושמו באופן רחב, אלא מספקים אכיפה סלקטיבית". בנוסף, הוא הסביר כי מלונות רבים, לרבות מוקדי תיירות כמו באלי וג'קרטה, יסתכנו באובדן מבקרים מכיוון שגם תיירים עלולים לעמוד לדין אם ייתפסו עוברים על החוקים. "החוק יאפשר למשטרה המקומית לסחוט ולשחד אזרחים ומבקרים", סיכם החוקר.