זה ציפור? זה מטוס? - זה כוכב שביט ירוק שיעבור ממש על פני כדור הארץ. מאוחר יותר הלילה (רביעי), כוכב שביט מהאזורים החיצוניים והקפואים ביותר של מערכת השמש יגיע למרחק של 26 מיליון קילומטרים מכדור הארץ. אך נזהה אותו? נראה מין כדור של קרח ואבק שיזהר בשמיים ויחשוף בפנינו ברק ירוק. 

במהלך החודשים האחרונים, כוכב השביט מסוג C/2022 E3 שהתגלה לאחרונה מסנוור צופים רבים, וההתרגשות גברה בשבועות האחרונים. כעת, הכוכב מתקרב אל האזור שלנו במערכת השמש מזה 50,000 שנה.

מאיפה הגיע השביט?

מקורו של ה-C/2022 E3 בעננת אורט - אזור העוטף את מערכת השמש שלנו כקליפה כדורית, ובו מאות מיליארדים עד טריליונים של שביטים, שאריות קפואות מהיווצרות כוכבי הלכת לפני יותר מ-4.5 מיליארד שנים.

מתיו נייט, אסטרונום באקדמיה הימית של ארצות הברית באנאפוליס שבמרילנד, אמר שמסלול השביט ברגע גילויו מרמז על תקופת מסלול של כ-50,000 שנה. מכאן, ניתן להסיק כי בפעם האחרונה שכוכב השביט עבר קרוב כל כך לשמש, כדור הארץ היה בעידן קרח, והממותות עדיין היו בחיים.

עם זאת, כאשר שביטים מתחממים בחום השמש, הם משחררים גז ואבק, שיכולים לשנות את מסלולם דרך מערכת השמש. מסיבה זו, הזהיר האסטרונום כי לא ניתן לומר בוודאות כמה זמן C/2022 E3 הקיף את השמש.

למה כוכב השביט ירוק?
השביט נראה מרחוק בצבע ירוק מכיוון שהתרדמת שלו מכילה תרכובת תגובתית הנקראת פחמן דיאטומי (C2), היוצרים גלי אור ירוקים של אור.

הוציאו את המשקפות

איך נוכל לצפות בכוכב השביט? בשביל זה אנחנו כאן. אסטרונומים רבים ממליצים להשתמש במשקפת או בטלסקופ קטן כדי לנסות ולראות את השביט, אך איך נדע לאן להסתכל? לפי נייט, השביט עבר בצד הצפוני בשמיים בערבים האחרונים, והלילה יחל לשהות ​​סביב קבוצת הכוכבים Camelopardalis.

כדי להתמצא, הביטו צפונה ומצאו את הדובה הקטנה (קבוצת הכוכבים אורסה מינור), שזנבה הוא פולאריס, כוכב הצפון. בשעות הערב המוקדמות השביט יהיה למעלה ומימין לפולאריס, בגודל של בערך פי שניים מרוחב האגרוף שלנו. ככל שהערב מתקדם, נראה כי מיקומו של השביט מסתובב נגד כיוון השעון ביחס לפולאריס, יחד עם שאר שמי הלילה.