ביום האישה 2021, יצא המשביר בקמפיין להעלאת המודעות לאלימות כלפי  נשים שזכה לתהודה רבה ואף עורר דיון ציבורי. הקמפיין באותה שנה גם הסעיר את הרשת החברתית והפך לוויראלי, חשף חפצים שונים שיש בכל בית, כמו מערוך, סכין, או חגורה, שסומנו בתוויות המסבירות לאיזה שימוש נועדו -  אפייה או חיתוך ירקות, ולא לשם תקיפה, דקירה או חניקה.

השנה, במשביר ממשיכים במחויבותם לסוגיות חברתיות ויוצאים במהלך שמטרתו להעלות את המודעות לתופעה חמורה ממנה סובלות נשים רבות מכל חלקי האוכלוסייה והמעמדות הסוציו אקונומיים – אלימות כלכלית. ההשלכות לטווח הקצר והארוך של אלימות כלכלית קשות. אלימות כלכלית היא אלימות שקופה ללא קול, ובניגוד לאלימות פיזית אין חוק כנגדה. עם זאת, היא פוצעת אלפי נשים בכל שנה, כאשר הסנקציה, האיום וההפחדה של בן או בת הזוג נעשים באמצעות כסף ומשאבים.

המשביר בשיתוף עם רוח נשית (צילום: יחצ)
המשביר בשיתוף עם רוח נשית (צילום: יחצ)

במסגרת המהלך יעלה המשביר עם סרט בטלוויזיה ובדיגיטל, שיציג את המציאות בה חיות אלפי נשים בישראל. בסרטון נראית בחורה צעירה שיוצאת מתא מדידה לבושה במערכת לבוש שלמה, מביטה על עצמה במראה ומרוצה ממה שהיא רואה. הבחורה מצלמת את עצמה מול המראה ומתחילה לכתוב בהתרגשות לבן זוגה. הבחורה המאושרת משתפת אותו ושואלת אם הלבוש מתאים לה. הוא בכעס שואל איפה היא, כמה זה עולה ומבקש שתגיע מיד הביתה. בתמונת הסיום רואים רק את הבגדים שרצתה האישה לרכוש, נותרים תלויים בתא ההלבשה.

מטרת הסרטון להעביר את המסר - אלימות כלכלית היא אלימות ומאחוריה, בדומה לסוגי אלימות אחרים, עומד הרצון והצורך בכח ושליטה של הצד השני. כמו כן, ובמסגרת שיתוף הפעולה עם עמותת "רוח נשית", קופאיות הרשת יעברו הדרכה לזיהוי סימני אלימות כלכלית ומתן כלים להפנות נשים לעזרה חיצונית, כשבמהלך משלים שקיות הרשת יעלו את המודעות לתופעה: במשך שבוע שלם כל מי שתקנה במשביר תוכל לבחור שקית ייחודית, עליה כתובות שאלות שתשובותיהן עשויות לרמוז על אלימות כלכלית. בתוך השקית תהיה הפניה לאתר הנחיתה של עמותת "רוח נשית", הפועלת למען עצמאות כלכלית לנשים נפגעות אלימות.

פעילות בעמותת ''רוח נשית'' (צילום: יח''צ)
פעילות בעמותת ''רוח נשית'' (צילום: יח''צ)

בנוסף, יקיים המשביר פעילות רשת עם נבחרת משפיעניות: אנה אהרונוב, גל רובין, דנה קובלסקי פאוךה רוזנברג ורוני שיינקמן, שבמהלך מתוחכם יסיעו לזהות נורות אדומות לאלימות כלכלית, להעלות את הנושא לשיח ולעודד פניה לקבלת מידע נוסף וסיוע. "רשת המשביר גאה לצאת למהלך מודעות נוסף לרגל יום האישה הבינלאומי, ולקדם שיח בנושא חשוב כמו אלימות כלכלית, יחד עם עמותת רוח נשית. 88% מעובדי רשת המשביר הן נשים, מתוכן 55% בתפקידי הנהלה, ולכן גם השנה החלטנו לא לעמוד מהצד ולתרום את חלקינו כדי לחשוף את תופעת האלימות הכלכלית, שלצערנו פוגעת בנשים מכל שכבות האוכלוסייה יום יום, שעה שעה. באמצעות עמותת רוח נשית, נכשיר דרך תוכנית שנתית את עובדות ועובדי הרשת, בדגש קופאיות הבאות במגע יומיומי עם נשים בקהילה, לזהות נורות אדומות   ולהפנות לעזרה חיצונית", מסבירה גלית פלח, סמנכ"ל סחר אופנה במשביר.

תמר שוורץ, יו"ר עמותת רוח נשית, "אלימות כלכלית אמנם לא נראית לעין אבל היא כואבת, כי היא זו שמשאירה נשים בתוך מערכות יחסים אלימות. את הסימנים הכחולים שלה רואים בחשבון הבנק ובחייהן של הנפגעות" אומרת תמר שוורץ, מנכ"לית עמותת רוח נשית. "אנחנו בעמותת רוח נשית מלוות נשים שיצאו ממעגל האלימות ונותנות להן חכות ולא דגים. אנחנו מלמדות אותן להתנהל כלכלית ולנהל עצמן כלכלית מתוך ידיעה שנשים עצמאיות כלכלית לא יחזרו למעגל האלימות".

יום האישה (צילום: Shutterstock)
יום האישה (צילום: Shutterstock)

מנתונים של עמותת רוח נשית עולה כי,  בישראל יש 800 אלף נפגעות אלימות, כמעט 100% מנפגעות האלימות הפיזית במסגרת זוגיות, נפגעות גם מאלימות כלכלית. בנוסף, ממחקר שערכה העמותה, 70% מנפגעות האלימות מצויות בחובות וקרוב ל-50% מנפגעות האלימות חוזרות לבן זוג אלים בשל סיבה כלכלית.

אלימות כלכלית מתקיימת בכל שכבות האוכלוסייה ובכל מעמד סוציו-אקונומי, ואינה קשורה בשום צורה למצב הכלכלי של משק הבית או לפעולות חיסכון / התנהלות כלכלית נבונה, אלא, בדומה לסוגי אלימות אחרים, ברצון לשליטה של צד אחד בשני. יש חשיבות רבה בהעלאת המודעות לאלימות כלכלית - מחקר בדק ומצא שרבים אינם מכירים את משמעות המונח  - אבל לאחר שישמעו על המאפיינים, 1/3 יזהו אותם בסביבתם הקרובה

*הקמפיין יעלה בערוצי הטלוויזיה, ברשתות החברתיות ובדיגיטל באמצעות משרד הפרסום מקאן TLV.