חברי משלחת סקר ומחקר שצעדו בשנת 2018 לאורכה של דרך הבשמים הנבטית בנגב, גילו דרך חדשה באזור מכתש רמון. מדובר בקטע של 7 ק"מ שלאורכו נחשפו אבני מיל רומיות - אבני דרך שבאמצעותן נהגו לסמן את המרחק מהיעד. לדברי דודי מבורך, אוצר בכיר באגף לארכיאולוגיה במוזיאון ישראל, פיענוח הכתובות על אבני המיל אשר מוצגות כעת במוזיאון מאפשר לזהות לראשונה את יעד הדרך - העיר חלוצה שהייתה העיר המרכזית בנגב בתקופה הרומית והביזנטית.

מבורך מציין עוד כי בעזרת שיטת צילום מיוחדת (RTI)  הצליחו במעבדות מוזיאון ישראל לאפשר לחוקרים לפענח את הכתובות על האבנים. "באמצעות הכתובות אנחנו יכולים לקבוע את התאריך של הדרך הרומית, ולקבוע שמדובר בעשור האחרון של המאה השנייה לספירה. הממצא החשוב הזה עונה על השאלה שהתחבטו בה החוקרים במשך שנים רבות: האם אלה דרכים נבטיות או דרכים של הצבא הרומי. התשובה היא שהדרך הרומית המשיכה בתוואי של הדרך הנבטית שקדמה לה".

מטמון מטבעות כסף בתוך קנקן וצלמיות גמל וסוס  (צילום: יח''צ, אלי פוזנר, מוזיאון ישראל)
מטמון מטבעות כסף בתוך קנקן וצלמיות גמל וסוס (צילום: יח''צ, אלי פוזנר, מוזיאון ישראל)

נציין כי בתצוגה ניתן לראות גם מטמון של מטבעות כסף שנמצא בתוך קנקן ברונזה. המטמון התגלה בעיר הנבטית ממשית. מדובר ב1,000 מתוך 10,421 מטבעות שהתגלו בתוך הקנקן ומתוארכים לתקופת הקיסרים הסוורים ) רבע הראשון של המאה השלישית לספירה(. רחל קן קריינין, אוצרת במחלקה לתקופות ההלינסטית רומית וביזנטית, ציינה כי לפי אחת ההשערות, הכסף היה מיועד לתשלום שכר לחיילי הצבא הרומי שעשו שימוש בדרכים הנבטיות/רומיות דוגמת הדרך החדשה בה נמצאו אבני המייל המוצגות ליד המטמון.

דרך הבשמים הנבטית נמתחה לאורך יותר מ-2,000 קילומטרים מדרום תימן ועד לנמל עזה, ושימשה להעברת סחורות ובשמים יקרי ערך מאזור ערב לארצות הים התיכון. עם סיפוח הממלכה הנבטית לאימפריה הרומית, הצטרפו קטעים מדרך הבשמים למערך הדרכים הרומי, והצבא אף סלל לאורכה דרכים חדשות לצרכיו. הדרכים שנסללו סומנו באמצעות אבני מיל - עמודים קטנים שהוצבו במרווחים קבועים ושימשו לציון המרחק מהעיר המרכזית הקרובה. הכתובות על אבני המיל, מלמדות שהאבנים הוצבו בזמנם של הקיסרים הרומיים פרטינקס וספטימיוס סוורוס, בעשור האחרון של המאה ה-2 לספירה.

צילום רחפן המציג את אבני המיל במקום חשיפתן בנגב (צילום: עוזי אבנר)
צילום רחפן המציג את אבני המיל במקום חשיפתן בנגב (צילום: עוזי אבנר)

גילוי תוואי הדרך החדשה ואבני המיל נעשה במסגרת עבודת הסקר של בית ספר שדה בוקר, ומו"פ מדבר וים המלח. בראשות שוקה רווק ז"ל, חיים בן דוד ממכללת כנרת, זיו שרצר מבית ספר שדה שדה-בוקר ועוזי אבנר. הוצאת האבנים מהשטח נעשה בידי רשות הטבע והגנים.  הכתובות נקראו בידי פרופ' בנימין איזק. צילום RTI  מיכאל מגן ופרופ' משה קן. 

אבני המיל הן מוצג מיוחד שיוצג באגף הארכאולוגי עד חודש אוגוסט .