אסטרונומים בהולנד גילו חמישה פרצי קרינת רדיו  מהירים (FBR) חדשים ביקום לאחר ששדרגו את הטלסקופ שלהם. הצוות דיווח ששלושה מפרצי קרינת הרדיו המהירים "שיפדו" את גלקסיית המשולש השכנה לנו.

פרצי קרינת הרדיו המהירים נמשכים רק שבריר מאלפית שנייה, אך הם חלק מהפיצוצים הבהירים והבולטים ביותר ביקום, כה חזקים שניתן לראותם בטלסקופים במרחק של יותר מארבעה מיליארד שנות אור, זאת על פי הודעת המחקר. לא ברור בדיוק מהיכן הגיעו פרצי הקרינה. מדענים מסוימים מאמינים שהם משתחררים מכוכבי נויטרונים בעוד שאחרים משערים שהגיעו ממקומות חייזריים.

"יש לנו כעת מכשיר עם שדה ראייה רחב מאוד וראייה חדה מאוד", אמר החוקר הראשי יורי ואן ליון בהצהרה. "וכל זה בשידור חי. זה חדש ומרגש". הממצאים, שפורסמו בכתב העת Astronomy and Astrophysics ביום רביעי, התאפשרו באמצעות מחשב-על חדש ומקלטים משודרגים על הטלסקופ שלהם בווסטרבורק.

"אי אפשר פשוט ללכת לקנות את האלקטרוניקה המורכבת שאתה צריך בשביל זה", אמר אדריכל המערכת אריק קויסטרה. "עיצבנו את רוב המערכת בעצמנו, עם צוות גדול. זה הביא למכונה חדישה, אחת החזקות בעולם". עם הטכנולוגיה העדכנית ביותר, מדענים מקווים שהתופעה תהיה ניתנת להגדרה יותר ויותר, כפי שהוכח בדוח החדש.

התוצאות גם אפשרו לחוקרים לברר את מספר האלקטרונים ה"בלתי נראים" בגלקסיית המשולש על ידי התבוננות כיצד פרץ האור מתעוות כשהוא חודר בחלל, ובכך לשפוך אור נוסף על ההרכב המולקולרי של היקום.