ירדן תארח מחר בבירה עמאן מפגש של שרי חוץ ערבים ממצרים, סעודיה, עיראק וסוריה, על מנת לדון במאמציהן של מדינות ערב לפתור את המשבר המדיני בדמשק. משרד החוץ הירדני מסר כי מדובר בהמשך לפגישת הייעוץ שהתקיימה במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, שיארחה סעודיה באמצע החודש. 

ימים ספורים לאחר המפגש שהתקיים בג'דה, ביקר שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן בדמשק ונפגש עם הנשיא בשאר אל-אסאד. זהו הביקור המדיני הראשון של בכיר סעודי על אדמת סוריה, לאחר נתק של 12 שנים, בעקבות מלחמת האזרחים שפרצה במדינה. יש לציין, כי סעודיה ממשיכה לפעול על מנת להחזיר את סוריה לליגה ערבית.

כזכור, בעקבות מלחמת האזרחים שפרצה בסוריה בשנת 2011, מדינות ערביות, ובראשן סעודיה, ניתקו את היחסים הדיפלומטיים עם סוריה. הממלכה אף סגרה את השגרירות במרץ 2012. עם זאת, במהלך השנים האחרונות, הופיעו סימנים של רצון לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם סוריה, כאשר איחוד האמירויות פתחה מחדש את השגרירות בדמשק בשנת 2018. רעידת האדמה שפקדה את המדינה ב-6 בפברואר, האיצה את קצב ההתקרבות הערבית לדמשק.

בשאר אל-אסד ושר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן  (צילום: רויטרס)
בשאר אל-אסד ושר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן (צילום: רויטרס)

ריאד שפועלת על מנת להחזיר את סוריה לליגה הערבית, עומדת בפני התנגדות של כמה מבעלות בריתה. על פי התכנון הסעודי, בממלכה רוצים להזמין את דמשק לפסגה של הליגה הערבית בריאד ב-19 במאי. אנליסטים פוליטיים כבר ציינו כי ההזמנה היא בין היתר, "הפגנת כוח" של יורש העצר מוחמד בן סלמאן. קבלתה מחדש של סוריה לליגה הערבית, תעניק לגיטימציה לבניית קשרים מחודשים עם אסד, לאחר שמנהיג הסורי הפך למנודה, בעקבות מלחמת האזרחים.

עם זאת, לפחות חמש מדינות בליגה הערבית, בהן מרוקו, כווית, קטאר ותימן, מסרבות להחזיר את סוריה לליגה הערבית. במקביל, על פי גורמים במערב, גם מצרים מתנגדת למהלך. גורמים המעורים בפרטים מסרו, כי מדינות אלו רוצות שאסד יתקשר תחילה עם האופוזיציה הפוליטית בסוריה, באופן שייתן לכל הסורים "קול לקבוע את עתידם". סאמח שוכרי, שר החוץ המצרי, אף הצהיר לאחרונה כי הוא תומך בהחלטת האו"ם, המחייבת את סוריה לפעול למען בחירות חופשיות.

בתוך כך, בעוד שרוב רגיל יספיק על מנת להחזיר את סוריה לליגה הערבית, רק הסכמה רחבה תספק את הלגיטימציה הדרושה, על מנת לעודד את הקהילה הבינלאומית להסיר את הסנקציות ממשטר אסד. מז"כל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, אף הדגיש כי "אין כרגע קונצנזוס ערבי בסוגיית סוריה והליגה הערבית".