סגן התובע הכללי לשעבר של אוקראינה, עורך הדין גיונדוז ממדוב, טען בריאיון לאתר "פוליטיקו" כי לפני שהודח מניהול אחת המחלקות, הוא וצוותו פתחו כשלושים אלף תיקים פליליים נגד רוסיה.

הדחתו של ממדוב עוררה סערה בזמנו, זאת לאחר שקיבל שבחים על פעילותיו בחקירות מה שהוגדר על ידם פשעי מלחמה, כולל חקירת תקרית טיסה 17 של מלזיה איירליינס שהתרסקה במזרח אוקראינה. המטוס הופל בירי מכוון של טיל קרקע-אוויר לעברו במהלך המלחמה בדונבאס משטח בשליטת כוחות בדלנים רוסים,  298 הנוסעים ואנשי הצוות נספו בהתרסקות. ב-2022 בית משפט הרשיע שלושה בתיק.

ממדוב טען כי פשעי המלחמה של רוסיה היו חמורים למדי עוד לפני המלחמה, אבל כעת "ההיקף מזעזע.  הקהילה הבינלאומית ואוקראינה חייבות להטיל אחריות על העבריינים לפשעים החמורים הללו", אמר. לדבריו, כ-67 תיקי בחשד לפשעי מלחמה נפתחו על ידי תובעים אוקראינים, מה שאומר שמספר התיקים עבר את ה-100 אלף מאז 2014.

הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)
הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)

בהמשך שיבח את צווי המעצר שהוצאו נגד נשיא רוסי ולדימיר פוטין והנציבה ההנשיאותית לזכויות ילדים של רוסיה מריה לבובה-בלובה. לצד זאת, הוא רואה בכך  הזדמנות עבור תובעים של בית הדין הפלילי הבינלאומי למצוא ראיות נוספות נגדם. הוא גם טען כי אוקראינה, והקהילה הבינלאומית, צריכות להקים מנגנון משפטי - ככל הנראה בית משפט בינלאומי היברידי הכולל גם בתי משפט אוקראינים - כדי להעניש את ההנהגה הבכירה של רוסיה .

עם זאת, ממדוב אמר שהאתגר הגדול ביותר שעמד בפניו בבניית תיקי פשעי מלחמה הוא הניסיון לעבוד עם החקיקה שנוסחה בצורה גרועה של אוקראינה, אשר הגדירה פשעי מלחמה כפעולות טרור. "כשהייתי סגן התובע הכללי, ניסיתי להסביר לממשלה ולפוליטיקאים ולכולם שהפשעים הם פשעי מלחמה בינלאומיים ופשעים נגד האנושות ויש להעמידם לדין, היכן שאפשר", אמר.

ממדוב עדיין מתעד פשעי מלחמה כאחד ממייסדי Ukraine5am - קואליציה של 33 ארגוני זכויות אדם. כמו עורכי דין מומחים אחרים לפשעי מלחמה ופעילי זכויות זכויות, הוא מודאג מחוסר התיאום בין שורה מתרחבת של גורמים מעורבים. "עולם נמצא בנקודת זמן חשובה ביותר שבו העניין לצדק הבינלאומי יכול באמת להתקדם".