"הבן ממשיך את הברית ההיסטורית": היום מציינים באזרבייג'ן 100 שנים להולדתו של היידר אילייב, מנהיג המדינה ששדרג את הקשר העמוק בין העמים והמדינות. כמחווה ליום ההולדת הודיעו השלטונות על שיפוץ ושדרוג בית הכנסת ובית הספר היהודי בבאקו.

רב הקהילה ומנהל ביה"ס הרב זמיר איסייב: "היידר אילייב הכיר היטיב את ההיסטוריה והעמיק את הקשרים בהחלטה אסטרטגית; לא טקטית. זכינו שהנשיא הנוכחי, בנו אילהם אילייב, ממשיך ומעמיק את הברית ההיסטורית".

"היום העשירי במאי מציינים כאן 100 שנה להולדתו של היידר אלייב. הנשיא הנערץ של אזרבייג'ן. בעינינו היהודים הוא היה פוליטיקאי שכרת ברית עם ישראל, ברית עם היהודים, זו לא הייתה בשבילו החלטה זמנית היידר אלייב הכיר היטב את ההיסטוריה והחליט להעמיק ולשדרג את הקשר שהיה קיים בין עמינו במשך מאות שנים כהחלטה אסטרטגית בלב מלא.

"זכינו והבן שלו, הנשיא אילהם אילייב ממשיך בדרך זו" – כך אמר רבה של הקהילה הגיאורגית ספרדית הרב זמיר איסייב באירוע שקיים בקהילה לציון יום ההולדת. לדברי הרב, סמלי מאוד שהשנה נפלו שני תאריכים כמעט זה לצד זה - 75 שנה לישראל ומאה שנה ללידתו של המנהיג המקומי.

הרב איסייב הודה לשלטונות אזרבייג'ן על מתנת יום ההולדת שקיבלה הקהילה היהודית; שיפוץ ושדרוג בית הכנסת ובית הספר של הקהילה בבאקו. הוא הוסיף כי "הנשיא היידר אילייב הכיר היטב את האישים המרכזיים הפוליטיים בישראל: יצחק רבין, שמעון פרס, בנימין נתניהו, אריאל שרון, אהוד ברק, אביגדור ליברמן ורבים אחרים. וגם האישים הללו העריכו מאוד את יחסו לישראל".

מתנת יום הולדת לקהילה היהודית בבאקו: שיפוץ ושדרוג בית הכנסת ובית הספר (צילום: באדיבות הקהילה היהודית באקו)
מתנת יום הולדת לקהילה היהודית בבאקו: שיפוץ ושדרוג בית הכנסת ובית הספר (צילום: באדיבות הקהילה היהודית באקו)

הרב גולל את ההיסטוריה של עשרות השנים האחרונות במגעים ההדוקים בין היידר אלייב וההנהגה הישראלית. "המגעים החלו ב-1995 במקומות בינלאומיים שונים. לאחר מכן היידר אילייב נפגש עם שר החוץ שמעון פרס ועם ראש הממשלה יצחק רבין. ב-1996, במסגרת פסגת OSCE בליסבון, קיים פגישה ראשונה עם נתניהו.

באוגוסט 1997 ערך נתניהו ביקור קצר בבאקו. בפגישה עמו הדגיש היידר אילייב כי: "היהודים באזרבייג'ן חיו עם שכיניהם במדינה במשך מאות שנים בידידות וכבוד. היהודים כיום הם אזרחים מן המניין של אזרבייג'ן, והיא מולדתם. זו הקרקע עליו צמחו העמים יחדיו מה שיוצר הזדמנויות טובות לשיתוף הפעולה שלנו".

מתנת יום הולדת לקהילה היהודית בבאקו: שיפוץ בית הכנסת ובית הספר (צילום: באדיבות הקהילה היהודית באקו)
מתנת יום הולדת לקהילה היהודית בבאקו: שיפוץ בית הכנסת ובית הספר (צילום: באדיבות הקהילה היהודית באקו)

הרב סיפר כי "באחת ההזדמנויות אמר שמעון פרס על אזרבייג'ן ומנהיגה: "בשבילי זו מדינה מיוחדת, שאני בטוח שאני יכול לסמוך עליה. יש לה שורשים תרבותיים עמוקים משלה. והנשיא מר היידר אלייב, זוכה לאמון ולכבוד מעמו ומכל מכיריו בשל היותו אנושי ביותר, צנוע למדי, משכיל, מעודן. נעים לדבר איתו... ישראל תומכת באופן מלא בשלמות הטריטוריאלית של אזרבייג'ן".

הרב איסייב אמר כי "היום בנו של היידר אילייב, הנשיא אילהם אלייב, ממשיך בדרכי אביו. הוא מחזק את הקשרים עם ישראל ועם העולם היהודי כולו, במיוחד עם יהדות אירופה. ואנו חוגגים ביום הזה את האחווה האמיתית של שני העמים".