מה קורה בשוודיה? ערב אחד בתחילת מרץ פרסמו כלי התקשורת המקומיים, לבקשת המשטרה, תמונות של שני צעירים המבוקשים בגין ירי. הירי אירע בעקבות סכסוך בין שני כנופיות סמים יריבות בבירה שטוקהולם. שלוש שעות לאחר מכן, חמושים אלמונים הגיעו לביתו של סרדר סריהאן, אביו של אחד החשודים, וירו בו למוות, כשהרשויות במדינה טענו כי מדבור בירי נקמה. האירוע פתח פרק חדש של אכזריות בגל אלימות הכנופיות שפוקד את מדינה, הידועה בדרך כלל כמקום שלו.

בתחקיר שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" ציין העיתון, כי אחד הגורמים שהובילו לגידול באירועי הירי היא כמות הנשק העצומה שזורם למדינה, ומגיע בדרל כלל לידיהם של בני המהגרים. בתוך כך, המועצה הלאומית למניעת פשע בשוודיה, דיווחה כי שיעור מקרי הרצח מנשק במדינה, עומד על פי שניים וחצי מהממוצע האירופי, עם 62 בני אדם שנורו למוות בשנה שעברה. זאת, לעומת 45 בלבד בשנת 2021. כמות הנרצחים לנפש בשטוקהולם הוא פי 30 מזה של לונדון.

עוד ציין התחקיר, כי ניתן להבחין שלאחרונה העבריינים נעשים צעירים יותר, ונוקטים בטקטיקות אלימות יותר, כמו שימוש ברימוני יד, פצצות ופגיעה ללא הבחנה בעוברי אורח וילדים. התחקיר מספר על אחד ממנהיגי הכנופיות הגדולות במדינה, ראווה מג'יד בן ה-36, הידוע גם בשם "השועל הכורדי". על פי המשטרה המקומית, "ראווה הוא מנהיג כנופיה עם שאיפות להפוך לפקלו אסקובר", כשעל פי הדיווחים במדינה, הוא עומד בראש אחת מכנופיות הפשע המאורגן הגדולות במדינה.

משטרת שטוקהולם (צילום: gettyimages)
משטרת שטוקהולם (צילום: gettyimages)

"השועל הכורדי" הגיע לשוודיה ב-1986 לאחר שהוריו ברחו מכורדיסטן העירקאית, שם נלחמה אמו בשלטונו של סדאם חוסיין, כחלק ממיליציית הפשמרגה הכורדית. כאדם צעיר, בילה זמן רב עם בני דודיו, שכבר מגיל צעיר, כמו בני מהגרים רבים, פנו גם הם לעולם הפשע. עונש המאסר הראשון של מג'יד אירע כבר ב-2006, בגיל 20 בלבד, ולאחר מכן נכנס לבתי הכלא לפעמיים נוספות, כשהפעם האחרונה הייתה ב-2015, לאחר שהמשטרה חשפה מחסני אלכוהול ותכשיטים גנובים שהיו תחתיו.

מאז שטורקיה הצהירה כי היא מתנגדת לצירופה של שוודיה לנאט"ו, האשימה אנקרה את שטוקהולם כי היא משמשת כמקלט לחמושים כורדים, וכי אינה מסגירה אזרחים טורקים. שוודיה מצדה הביאה לידי ביטוי את המקרה של מג'יד במשא ומתן עם אנקרה, כדי להראות שגם טורקיה נרתעת מהסגרה של אנשים מסוימים, כך לפי גורם שוודי בכיר.

בתוך כך, בעקבות הנתונים, כי רוב אירועי הירי מתבצעים על ידי בני מהגרים, השיג הימין במדינה הישג כביר בבחירות האחרונות ב-2022, כשהשיג 20% יותר מהקולות בבחירות שלפני כן. בתוך כך, ממשלת המרכז-ימין, הבטיחה להחמיר את מדיניות ההגירה, להכפיל עונשים, להרחיב את השימוש במעקב אלקטרוני, ולגרש פושעים שאינם אזרחים שבדיים.

מומחים טוענים כי אחת הסיבות לאלימות בקרב המהגרים, היא כי הרשויות לא הצליחו לעזור לפליטים להשתלב בחברה. במקום זאת, קרימינולוגים טוענים כי הרשויות הפרידו את קהילת המהגרים מהחברה, ואלו עברו להתגורר בשכונות עוני, עם מעט הזדמנויות לפרנסה או טיפול. כיום על פי ההערכות, בין 75% ל-70% מהמקרי הירי הקטלני לא מפוענחים, והיסכון הנמוך להיתפס, גרם למספר גדל והולך של צעירים להיכנס לעולם הפשע.