עיריית ניו יורק הגישה תביעה לבית המשפט הפדרלין במנהטן כנגד קונצרן יונדאי-קיה בגין רשלנות ויצירת מטרד ציבורי. זאת, בשל הטענה כי קל יותר לגנוב רכבים מתוצרת היצרניות הקוריאניות. לטענת העירייה, הקלות בגניבת הרכבים, "מובילה למסעות פשע, נהיגה פזיזה ופגיעה בשלום הציבור". לצד ניו יורק, שורה של ערים נוספות הגישו את התביעה, בהן מילווקי, סן דייגו, סיאטל, קליבלנד ובולטימור.

התביעה הוגשה על רקע גל סרטונים חדש שצץ ברשת החברתית טיקטוק, הפופולרית בקרב בני נוער, ובהם מציגים כמה קל לגנוב רכבים מיצרניות אלו. על פי הסרטונים, בני נוער ניגשים לכלי רכב חונים, ומתניעים באמצעות חיפוי הפלסטיק התחתון בעמוד ההגה, שמאפשר להתניע את הרכב באמצעות כבל USB בלבד.

משרדי יונדאי וקיה (צילום: gettyimages)
משרדי יונדאי וקיה (צילום: gettyimages)

העיר שיקגו הצביע על זינוק של 800% מהשנה שעברה בגניבת רכבים מסוג יונדאי וקיה. גורמים רשמיים מסרו לרשת CNBC כי גם בלוס אנג'לנס נרשם זינוק של 85% לעומת השנה השעברה. מעיריית ניו יורק נמסר כי "הקונצרן העדיף רווחים על פני בטיחות, וחרג מהנורמה בתעשייה, על ידי אי הכללת אימובילייזר בטיחות סטנדרטי, ובעקבות כך יצרו מטרד ציבורי. המקרה הזה הוא דוגמא למה שקורה, כשיצרני רכב בוחרים שלא לכלול טכנולוגיה סטנדרטית נגד גניבת רכבים".

עיריית ניו יורק הדגישה בנוסף, כי היא מבקשת מהקונצרן "פיצוי על ההפסדים הכלכליים", מבלי לציין נתון מדויק. על פי הנתונים, בשנת 2023, היה זינוק משמעותי בגניבת קיה ויודנאי, כש-977 רכבים דווחו כגנובים בארבעת החודשים הראשונים של השנה. לטענת העירייה, "מספר זה מייצג עלייה של 660% בגניבות רכבים מסוג יונדאי וקיה, בהשוואה לאותם חודשים ב-2022, אז היו רק 148 גניבות".

בתגובה, חברת יונדאי מסרה כי הפכה את האימובילייזרים לסטנדרט בכל הרכבים מאז חודש נובמבר 2021, ונקטה באמצעים להפחתת הגניבות. עוד נמסר מהחברה, כי היא מתקשרת עם המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים כדי לסייע ללקוחותיה. בקיה מסרו כי החברה פועלת בשיתוף פעולה עם רשויות אכיפת החוק, כדי להילחם בגניבת הרכבים, וכי היא מחויבת לתמוך בלקוחות שלה ולאבטח את הרכבים.