אודרה אזולאי, מנכ"לית אונסק"ו, ארגון האו"ם לתרבות, חינוך ומדע, הודיעה שארה"ב תחזור לחיק הארגון, וכי תשלם את החוב המצטבר שלה בסך 600 מיליון דולר.

ארה"ב, ובעקבותיה ישראל, עזבה את הארגון ב־31 בדצמבר 2018, לאחר שבאוקטובר באותה שנה הודיע נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ, ובעקבותיו גם ממשלת ישראל, על הכוונה לעזוב את אונסק"ו עקב מדיניותו והחלטותיו האנטי־ישראליות. ארה"ב הפסיקה לשלם דמי חבר לארגון עוד ב־2011 בגלל צירופה של הרשות הפלסטינית כחברה באונסק"ו.

בשבוע שעבר הגיש סגן מזכיר המדינה של ארה"ב ריצ'ארד ורנה מכתב למוסדות אונסק"ו, שבו מודיעה ארה"ב באופן רשמי על כוונתה להגיש למושב המיוחד הבא של ועידת אונסק"ו את "תוכניתה להצטרפות מחדש" לארגון.

גורמים אמריקאיים ציינו כי המניע העיקרי להחלטה הוא החשש שסין תשתלט על קביעת המדיניות של אונסק"ו, בייחוד בכל הנוגע לקביעת סטנדרטים בסוגיית בינה מלאכותית וחינוך טכנולוגי. עם זאת, הנשיא ג'ו ביידן ציין עם בחירתו כי בכוונתו לחזור לאונסק"ו.

בתוך כך, תחת המנכ"לית אזולאי הצטמצם מספר ההחלטות והגינויים נגד ישראל בנושא הסכסוך הישראלי־פלסטיני, טענה אזולאי. ב"מתכונת" החדשה של אונסק"ו מוגדרת ירדן כשומרת המקומות הקדושים בירושלים, תפקיד מפתח בתיווך ובניסוח הטקסטים המוגשים כל חצי שנה, שמתקבלים עכשיו בקונצנזוס. לדעת אונסק"ו, דבר לא עומד עכשיו למכשול בפני חזרתה של ישראל לארגון.

מקורות דיפלומטיים ישראליים העריכו בעבר כי ההחלטה לפרוש מהארגון הייתה שגויה בשל התפקיד החשוב של אונסק"ו בהכרה באתרי מורשת וטיפוחם, וכן הסיוע בנושאי חינוך ותרבות. החוב של ישראל לאונסק"ו מסתכם ב־10 מיליון דולר.