שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, נפגש היום (שני) עם הנשיא הסיני, שי ג'ינפינג, בביג'ינג, בפגישה שעלולה להיות מכריע עבור היחסים בין שתי המעצמות. בלינקן הוא שר החוץ האמריקאי הראשון שמבקר בבירה הסיני מזה חמש שנים, כאשר הנשיא הסיני הצהיר כי "שני הצדדים התקדמו והגיעו להסכמה בכמה נושאים ספציפיים". עם זאת, המדינות עדיין חלוקות במגוון נושאים, כשבראש הידוק הקשרים של בייג'ינג עם מוסקבה.

הפגישה בין הצדדים ערכה כשלוש שעות, כשמוקדם יותר, בלינקן נפגש עם ראש נציבות החוץ של סין, וונג יי, שהדגיש את האתגרים העמוקים והתגברות חוסר האמון שאפיינו את מערכת היחסים בין המדינות בתקופה האחרונה. השפעתה הגוברת של סין במספר מדינות בעולם, דחפו את ארה"ב לשנות את האופן שהוא מנהלת את יחסיה עם בייג'ינג בשנים האחרונות. וונג יי האשים את "התפיסה השגויה" של וושינגטון על סין, וטען כי זו הסיבה לפגיעה ביחסים בין שני הצדדים, ודרגש מבלינקן שמדינתו "תפסיק לפגוע בהתפתחות הטכנולוגית של סין".

שר החוץ בלינקן בביקור מדיני בסין (צילום : רויטרס)

וונג יי הוסיף כי "עלינו לעצור את הפגיעה ביחסי סין-ארה"ב ולקדם אותם בחזרה למסלול בריא ויציב". הוא סבר כי "עלינו למצוא במשותף את הדרך הנכונה עבור סין וארה"ב להתקיים בעידן החדש". על ביקור בלינקן במדינה הדגיש כי "הוא הגיע כשהיחסים נמצאים בצומת, ובזמן שצריך לבחור בין דיאלוג, עימות, שיתוף פעולה או סכסוך". כמו כן, וונג יי התייחס גם לסכסוך סביב טייוואן, ואמר כי "אין לסין מקום לפשרה". 

בלינקן מצדו הדגיש את הצורך של המדינות לנהל באחריות את התחרות ביניהן, באמצעות "ערוצי תקשורת פתוחים", כדי להבטיח שהיא "לא תיצור עימות". לדבריו, "ארה"ב תמשיך להשתמש בדיפולומטיה כדי לעמוד לצד האינטרסים והערכים של העם האמריקאי".

אמש, בלינקן נפגש עם שר החוץ הסיני ואמר ששני הצדדים הסכימו "לקדם דיאלוג, חילופי דברים ושיתוף פעולה כדי לשמור על האינטראקציות ברמה הגבוהה ביותר". עם זאת, שר החוץ האמריקאי אמר כי "ההבדלים בין סין לארה"ב עמוקים וברורים". הביקור המתוכנן של בלינקן בסין, סוכם כבר בחודש נובמבר האחרון, בשולי ועידת ה-G20 בבאלי.

שר החוץ האמריקאי בלינקן בפגישה עם הנשיא הסיני בבייג'ינג (צילום: gettyimages)
שר החוץ האמריקאי בלינקן בפגישה עם הנשיא הסיני בבייג'ינג (צילום: gettyimages)

בלינקן בביקור מדיני בסין (צילום: gettyimages)
בלינקן בביקור מדיני בסין (צילום: gettyimages)

בשבוע שעבר ממשל ביידן אישר כי סין מפעילה מתקנים לאיסוף מודיעין נגד ארה"ב דרך קובהלפחות מאז שנת 2019, וזאת למרות ההכחשות של בייג'ינג. ה"וול סטריט ג'ורנל" חשף כי סין וקובה הגיעו להסכם סודי עקרוני על הקמת מתקן לאיסוף מודיעין אלקטרוני באי, מרחק של כ־160 ק"מ בלבד מפלורידה. בממשל האמריקאי מסרו תחילה כי הפרטים "אינם מדויקים", בעוד שמקורות המעורים בפרטים אמרו כי בניית המתקן עדיין לא החלה.

גורם אנונימי בממשל האמריקאי כי סין "ביצעה שדרוג של מתקני איסוף המודיעין שלה בקובה בשנת 2019", כחלק מהרחבת המאמץ המודיעיני הסיני ברחבי העולם. "זו סוגיה מתמשכת ולא התפתחות חדשה", אמר. "זה מתועד היטב ברשומות המודיעיניות".

במשרד החוץ הסיני דחו את הפרטים והאשימו כי ארה"ב "מפיצה שמועות ודיבה" וכי אמריקה עצמה היא "אימפריית ההאקרים החזקה ביותר בעולם". גם בקובה הכחישו את הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". סגן שר החוץ, קרלוס פרננדז דה קוסיו, טען כי הפרסום הוא "שקרי לחלוטין" וכי מדובר בהמצאה שנועדה להצדיק את המשך מדיניות האמברגו האמריקאית נגד האי. לטענתו, קובה מתנגדת לנוכחות צבאית זרה כלשהי באזור. אותו גורם בממשל ביידן הוסיף כי ממשל טראמפ היה מודע לפעילות הסינית בקובה, אולם לא פעל מספיק כדי לעצור זאת.