לפחות 45 בני אדם נהרגו השבוע ברחבי ברזיל, בסדרת מבצעים של המשטרה נגד כנופיות סמים מקומיות. בעקבות מספר ההרוגים הגבוה, גברה הביקורת כלפי האלימות המשטרתית וגורמי אכיפת החוק במדינה. בפעילות לקחו חלק 600 שוטרים מהמשטרה האזרחית והצבאית. 

על פי הדיווח בכלי התקשורת בברזיל, עשרה בני אדם נהרגו בפעילות של כוחות המשטרה נגד סוחרי סמים בשכונת הפאבלות של העיר ריו דה זנ'יירו. המבצע יצאה לפועל לאחר שגורם מודיעני עדכן כי מתוכננת פגישה של ראשי כנופיות סמים. דובר המשטרה הצבאית ציין כי "הגענו למקום כדי לעצור את הבכירים, אך הם הגיבו באש, ובסופו של דבר חוסלו". לדבריו, המשטרה לא פתחה ראשונה באש, אלא הגיבה לאחר ירי ראשוני של חברי הכנופייה. רוב השוטרים שהשתתפו במבצע לא לבשו מצלמות גוף, למרות הדרישה מצד הממשלה לשימוש עקבי במצלמות על מנת להפחית את האלימות המשטרתית.

במקביל, בפעילות משטרתית שאירעה בצפון-מזרח ברזיל, במדינה באהייה, מסרו גורמים רשמיים כי 19 חשודים בסחר בסמים נהרגו. כמו כן, המבצע נערך גם במדינת סאו-פאולו, המדינה המאוכלסת ביותר בברזיל, לאחר ששוטר נהרג בגוארוז'ה, אחת מעיירות החוף במדינה. גורמי אכיפת החוק עדכנו כי במהלך הפעילות, נהרגו 16 בני אדם, ו-58 נעצרו. המשטרה הצליחה גם לתפוס 385 ק"ג של סמים וכלי נשק רבים.

מחאה בברזיל נגד האלימות המשטרתית (צילום: AFP via Getty Images)
מחאה בברזיל נגד האלימות המשטרתית (צילום: AFP via Getty Images)

המבצע שגרם לביקורת רבה מצד מחוקקים, כמו גם מצד שר המשפטים, קראו לשנות את האסטרטגיה שאיתה המשטרה מתמודדת עם האלימות והפשע המאורגן, בעקבות "שימוש היתר" בכוח קטלני. הנשיא לשעבר, ז'איר בולסונארו, תמך בטקטיקה חריפה נגד כנופיות פשע, ואף הצהיר ב-2019 כי "פושעים צריכים למות ברחוב כמו ג'וקים". תחת שלטונו, כוחות המשטרה פעלו רבות בתוך הפאבלות של ריו, כשפעמים רבנות נכנסו לשכונות משוריינים וצלפים. זאת, גם לאחר שבית המשפט העליון במדינה הורה למשטרה המקומית להגביל את הפשיטות שנה אחת מאוחר יותר. 

ארגוני זכויות אדם גינו גם הם את הפעילות המשטרתית ואף תיארו אותה כ"טבח". דמיטרי סיילס, נשיא מועצת המדינה להגנת זכויות אדם, סבר כי "מקרי המוות בעיירה גוארוז'ה היו מכוונים, מדינת סאו פאולו צריכה לפעול על מנת לעצור את גל האלימות הזה". מנגד, טרסיסיו דה פרייטס, מושל המדינה, הגן על המשטרה ואמרה כי "פעולה זו באה כתגובה להתקפות של הפושעים ונערכה כדי להילחם בסחר הסמים באזור". על פי הנתונים, בשנת 2022 נהרגו 6,430 בני אדם מירי שבוצע על ידי המשטרה.

כוחות המשטרה הצבאית בברזיל ידועים לשמצה בפעילות הקטלנית שלהם, במידה רבה יותר מהשוטרים האזרחיים. לאחר שהנשיא המכהן, לואיז אינסיו דה סילבה, ניצח בבחירת האחרונות, קיוו בברזיל לרפורמה בנושא, אך מומחי ביטחון אמרו כי הצעת החוק שאושרה לאחרונה על ידי ועדה של הסנאט, לא תטפל בנושאים קריטיים של ביטחון הציבור, כמו מצלמות גוף לשוטרים. בסאו פאולו לדוגמא, השימוש במצלמות לא גרם לירידה באלימות המשטרתית, כשמספר המתים מירי של שוטרים אף גדל. פרייטס, בן בריתו של הנשיא לשעבר בולסונארו, מאמץ אידיאולוגיה ביטחונית תוקפנית, ומטיל ספק במדיניות מצלמות הגוף.