אחרי הסיוע הצבאי שהביא לשחרור חבל קרבאך מהארמנים, אזרבייג'ן קוראת לחברות ישראליות להשתלב בשיקום החבל וביישובו בפליטים שנעקרו. אזרבייג'ן מעוניינת בכמה שיותר חברות ישראליות שיסייעו לה לשקם את חבל קראבך, שאותו הצליחה לשחרר לאחר 30 שנות כיבוש מידי הארמנים, ולהשיב לשם את מאות אלפי הפליטים. כך אמרה ל"מעריב", גונטקין מירזייבה, מנהלת מחלקת שיתופי פעולה מדיני במשרד הכלכלה של אזרבייג'ן.

האתגר הראשון, לדברי מירזייבה, הוא לפנות את שדות המוקשים האדירים שהטמינו הארמנים בעשרות השנים שחלפו ואזרבייג'ן מעוניינת להשתמש בניסיון שצברה ישראל בפינוי אלפי מוקשים ב"ארץ המרדפים" בבקעת הירדן. "יש בקרבאך משהו כמו מיליון מוקשים שהארמנים הטמינו ממש צמוד אחד לשני והם פוצעים והורגים את אזרחינו כל הזמן", סיפרה נציגת הסוכנות הלאומית לפינוי מוקשים של אזרבייגן. "אלפי אנשים עובדים באופן יומיומי בפינוי המוקשים, וזה לוקח המון זמן. אם ישראל יכולה לעזור ולתרום מניסיונה, זה יכול לזרז את כל התהליך", הוסיפה.

עם זאת, בביקור בעיר שושה, העיר שהיא בעלת ערך תרבותי ומטען רגשי אדיר בזיכרון הקולקטיבי של אזרבייג'ן, אפשר היה לראות שלא מחכים לפינוי המוקשים. "אנחנו ממשיכים בשיקום התשתיות לאחר הפסקה של 30 שנה, שבמהלכן הכל נהרס. אנחנו מתכוונים לחדש את העיר כאתר נופש והחלמה כמו שהיה בתקופת בריה"מ. נבנה בתי ספר, בתי חולים, מוסדות ציבור. את בניית המסגד השלמנו, והוא התחיל לפעול".

איזור פיזולי בקרבאך מכונה "ההירושימה של קרבאך" בגלל ההרס הכבד שהאזור חווה. "למרות זאת, אנו אוספים את השברים וההרס ובונים אותו מחדש", אמר גורם במשרד החוץ של אזרבייג'ן.

90 חברות ישראליות מתחומים שונים פעילות היום באזרבייג'ן, בהן חברות טכנולוגיית מזון והייטק. 11 חברות נוספות הגישו בקשה למשרד הכלכלה לפעול במדינה. בשלב זה, אין חברות ישראליות שפעילות בקראבך. "יש פוטנציאל אדיר לעסקים ישראליים להשקיע באזרבייג'ן", אמר ל"מעריב" ג'ורג דיק, שגריר ישראל באזרבייג'ן. "התרומה הישראלית יכולה לממש את הפוטנציאל האדיר של המקום, שיכול להפוך לאזור תיירות ונופש בינלאומי".