הולנד ודנמרק התחייבו היום (ראשון) להעביר לאוקראינה מטוסי F-16, בהבטחה הממשית הראשונה מסוגה של מדינות במערב לאוקראינה, לאחר שנשיא המדינה, וולדימיר זלנסקי, דחף במשך חודשים למהלך, בתקווה לחזק את חיל האוויר האוקראיני במלחמה.

ההבטחה להעברת המטוסים מגיעה יומיים בלבד לאחר שארצות הברית העניקה להולנד ולדנמרק אישור להעברת המטוסים מתוצרתה, וחרף האיומים שהשמיעה בעבר מוסקבה מיישום המהלך.

זלנסקי כינה את ההחלטה "הסכם פורץ דרך" ואמר כי המטוסים יסייעו בחיזוק ההגנה האווירית של אוקראינה ויסייעו למתקפה הנגדית שלה נגד הפלישה של רוסיה ב-2022.על פי ההחלטה, דנמרק תספק 19 מטוסים בסך הכל, כאשר השישה הראשונים צפויים להישלח לאוקראינה בסביבות השנה החדשה, ואחריהם שמונה נוספים ב-2024 וחמישה בשנה שלאחר מכן, כך לפי ראש ממשלת דנמרק, מט פרדריקסן.

רוסיה תקפה באוקראינה באמצעות מל"טים איראנים. צילום: רויטרס

"אנחנו יודעים שהחופש שלכם הוא החופש שלנו. אנחנו גם יודעים שאתם צריכים עוד כלי נשק", אמרה פרדריקסן במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם זלנסקי בבסיס האוויר סקרידסטרופ בדנמרק. "זו הסיבה שאנחנו מודיעים שאנחנו תורמים 19 מטוסי קרב מסוג F-16".

"הולנד מחזיקה ב-42 מטוסי F-16 זמינים בסך הכל, אך טרם החליטה אם כולם ייתרמו", אמר ראש ממשלת הולנד מארק רוטה מוקדם יותר ביום ראשון, כשזלנסקי ביקר במדינה.

בתוך כך, שר ההגנה של אוקראינה, אולקסי רזניקוב, אמר אתמול שהחלו אימונים לטייסים אוקראינים, אך ייקח לפחות שישה חודשים ואולי יותר להכשיר גם את המהנדסים והמכונאים לכלי הטיס החדשים.