מה מתרחש בצבא היפני? דוח חדש שפורסם על ידי תאגיד השידור במדינה (NHK) מציג תמונת מצב עגומה על התנהלות הצבא היפני. על פי הדוח שהוזמן על ידי משרד ההגנה, והוכן על ידי מומחים, רופאים ועורכי דין, עולה כי "השתרשה בצבא תרבות של הטרדה והפחדה". על פי הדוח, אירעה בצבא כמות חסרת תקדים של הטרדות מיניות, פיזיות ומילוליות, כשמרבית האירועים כלל לא מדווחים למפקדים ולגורמים המוסמכים. הרשויות הבטיחו כי יבצעו רפורמה מקיפה וצעדים דרסטיים למיגור התופעה.

על פי הדוח, שסקר יותר מ-1,300 דיווחים על הטרדות, מציג כי ישנו חוסר אמון עמוק בין החיילים שחוו הטרדה לבין המערכת הצבאית. מהנתונים עולה כי יותר מ-64% מהקורבנות שחוו הטרדה, כלל לא פנו ליועצים ולגורמים המוסמכים בצבא, בטענה כי "הפנייה כלל לא הייתה מסייעת או מביאה לשיפור המצב". מבין אלו שלא פנו, קרוב ל-13% טענו כי הסביבה כלל לא תומכת בדיווחים. 10% נוספים השיבו כי לא דיווחו על התקרית שבה היו מעורבים, מכיוון שהם חוששים לנקמה ולא סומכים על שירותי הייעוץ הצבאיים. אחרים טענו כי הצבא כלל לא מתייחס לתלונותיהם. 

בתו כך, שר ההגנה היפני הגיב לנתונים המטרידים ואמר כי "אנו מכירים בכך, נפעל בנחישות על סמך ההמלצות. אנו נשקול להפעיל צעדים דרסטיים בהקדם האפשרי". אם לא די בכך, הצבא היפני נמצא בלב ביקורת ציבורית חסרת תקדים, לאחר שהתפוצצה פרשה ובמרכזה חיילת שהתלוננה על הטרדה מינית ונתקלה באטימות מצד הצבא.

החיילת היפנית רינה גונוי (צילום: AFP via Getty Images)
החיילת היפנית רינה גונוי (צילום: AFP via Getty Images)

החיילת רינה גונוי, התלוננה על כך שסבלה מהתעללות פיזית ומילולית על בסיס יומי, במשך יותר משנה. גונוי התלוננה לגורמים המוסמכים בצבא, שפתחו בחקירה, אך זו נסגרה בשל "חוסר ראיות". גונוי שהתלוננה על כך שהגורמים לא מאמינים לה, לקחה את הקרב מול הצבא לרשתות החברתיות. בסופו של דבר, המהלך שלה ישתלם, כאשר נפתחה חקירה חדשה, שממנה עלה כי היא אכן סבלה מהטרדות בין השנים 2020 ל-2021, ומשרד ההגנה היפני אף פרסם התנצלות פומבית נדירה. עם זאת,היא לא הסתפקה בכך, וכעת מנהל תביעות אזרחיות נגד תוקפיה.

סוציולוג בכיר שוחח עם רשת CNN והסביר כי נשים יפניות רבות בוחרות להצטרף לצבא, מכיוון שהן רואות בו ביטחון תעסוקתי, שבו יש גם שוויון מגדרי, לעומת המגזר הפרטי. ובכל זאת, לדבריו, ההטרדות המיניות הפכו מזמן לבעיה שנתקלים בה לעיתים קרובות. חיילות מתקשות להודות ולספר על הפגיעות מחשש לסטיגמות חברתיות.