כשנה לבחירות בארה"ב: המצביעים חושבים ברובם המכריע שהנשיא ביידן מבוגר מכדי להתמודד לבחירה מחדש ונותנים לו ציונים נמוכים על הטיפול בכלכלה ובנושאים אחרים החשובים להצבעתם, על פי סקר חדש של וול סטריט ג'ורנל.

מהלך דרמטי: זלנסקי הודיע על הדחתו של שר ההגנה האוקראיני
תקרית חריגה: שתי ישראליות הותקפו באמצעות מא'צטה בקניה

הדעות השליליות לגבי גילו ותפקודו של ביידן בתפקיד מסייעות להסביר מדוע רק 39% מהמצביעים מחזיקים בדעה חיובית על הנשיא. בשאלה נפרדת, כ-42% אמרו שהם מאשרים את אופן הטיפול שלו בעבודה, הרבה מתחת ל-57% שלא מסכימים. בשאלת התמיכה, הנשיא ביידן בתיקו עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בשחזור פוטנציאלי של בחירות 2020, כאשר כל אחד מחזיק ב-46% תמיכה.

הסקר של ג'ורנל, בעודו מצביע על אתגרים רבים העומדים בפני ביידן בשכנוע הבוחרים שהוא ראוי להיבחר מחדש, מוצא גם חולשות ביריב שלו. המצביעים בסקר דירגו את טראמפ כפחות ישר וחביב מביידן, והרוב ראו במעשיו של טראמפ לאחר ההפסד שלו בבחירות ב-2020 מאמץ בלתי חוקי למנוע מהקונגרס להכריז על ביידן כמנצח הראוי.

"הבוחרים מחפשים שינוי, ואף אחד מהמועמדים המובילים אינו השינוי שהם מחפשים", אמר הסוקר הדמוקרטי מייקל בוצ'יאן, שערך את הסקר עם הסוקר הרפובליקני טוני פבריציו. אף על פי שהפרש הגילאים של המועמדים הוא רק שלוש שנים, 73% מהמצביעים אמרו שהם מרגישים שבידן מבוגר מכדי להתמודד לקדנציה שנייה, לעומת 47% מהמצביעים שאמרו את אותו הדבר על טראמפ בן ה-77. שני שלישים מהדמוקרטים אמרו כי ביידן היה מבוגר מכדי להתמודד שוב. 

ביידן נתפס בצורה חיובית יותר מטראמפ בכמה מאפיינים אישיים. כ-48% מהמצביעים אמרו שבידן חביב, לעומת 31% עבור טראמפ. כ-45% ראו את ביידן כישר, בעוד 38% אמרו כך על טראמפ. "אם המירוץ הזה עוסק באישיות ובטמפרמנט, אז לביידן יש יתרון. אם המירוץ הזה עוסק במדיניות וביצועים, אז לטראמפ יש יתרון", אמר פבריציו, שגם סוקר עבור סופר PAC שתומך במועמדותו של טראמפ.

ביידן וסלמן  (צילום: רויטרס)
ביידן וסלמן (צילום: רויטרס)

המספרים מגיעים לאחר שביידן בילה חודשים במסע ברחבי ארה"ב בקידום הרקורד הכלכלי שלו והישגי החקיקה, כולל השקעות גדולות בתשתיות, אנרגיה נקייה וטכנולוגיה. הנשיא גם הצביע על צמיחה בעבודה ועל שכר גבוה יותר תחת משמרתו, כאשר נתונים מראים שהכלכלה הרחבה נותרה חזקה והאינפלציה התקררה לשיעור הנמוך ביותר מזה כשנתיים. האבטלה נותרה קרובה לשפל של 50 שנה.

אבל 58% מהמצביעים אומרים שהכלכלה החמירה בשנתיים האחרונות, בעוד שרק 28% אומרים שהיא השתפרה, וכמעט שלושה מכל ארבעה אומרים שהאינפלציה בכיוון הלא נכון. דעות אלה זכו להד בסקר על ידי רוב גדול של עצמאים, קבוצה שעזרה לספק את ניצחונו של ביידן על טראמפ במירוץ לנשיאות ב-2020. המצביעים התחלקו כמעט באופן שווה בכיוון שוק העבודה.

"אני חושב שהכלכלה עשויה לעשות טוב עבור אנשים מסוימים, אבל עבור אנשים שנמצאים באמצע, אנחנו די לחוצים", אמר שיבקומאר סינג, מנהל IT באוקמוס, מיצ'ה, ואב לשלושה. "אם הילדים שלך הולכים לקולג', זה מאוד יקר עבורנו. ולילדים הצעירים שרק סיימו את לימודיהם, קשה להם מאוד למצוא עבודה”.

סינג, 53, הוא עצמאי שהצביע עבור ביידן ב-2020 כי הוא לא אהב את ההתנהגות האישית של טראמפ. אבל עכשיו יש לו שאלות לגבי היכולות של ביידן והוא מתלבט בין שני המתמודדים. הוא שוקל אם לכתוב "מועמד", כפי שעשה ב-2016, כשטראמפ התמודד מול הילרי קלינטון הדמוקרטית. עוזרי קמפיין ביידן מציינים שזה מוקדם מאוד במירוץ ושרוב המצביעים עדיין לא מחוברים לבחירות הכלליות. הם אומרים שהציבור תומך בהשקעות הפדרליות בתשתיות, אקלים ותעשיית המוליכים למחצה שבהם הוא דגל.

הדמוקרטים מתכננים לגייס תומכים מאחורי נושאים כמו זכויות הפלות, שהוכיחו את עצמן כגורם מפתח בביצועי המפלגה על הציפיות בבחירות אמצע הקדנציה ב-2022. הפלה הייתה בראש סדר העדיפויות בקרב הדמוקרטים בסקר של הג'ורנל, כאשר 16% ציינו זאת כסוגיה החשובה ביותר להצבעתם ב-2024, ולאחר מכן הכלכלה והאקלים, שכל אחד מהם עמד על 12%. 

הסקר נערך לאחר שהוגש נגד טראמפ כתב אישום בפעם הרביעית, כשחבר מושבעים גדול באטלנטה האשימו אותו בחודש שעבר בניסיון פלילי לבטל את ניצחונו של ביידן בבחירות בג'ורג'יה. קודם לכן, ראינו כתבי אישום על מאמצים בלתי חוקיים לכאורה לשמור על השלטון לאחר שהפסיד בבחירות 2020, הטיפול שלו במסמכים מסווגים לאחר שעזב את תפקידו ותשלום כספי שקט לכוכב פורנו. טראמפ טען לחפותו בכל האישומים.

דונלד טראמפ בהגעתו לבית המשפט במנהטן (צילום: רויטרס)

בקרב המצביעים הרשומים, 37% אמרו שכתבי האישום מפחיתים את הסיכוי שלהם להצביע לטראמפ, לעומת 24% שאמרו שזה מעלה את הסיכוי שלהם להצביע לנשיא לשעבר. כ-35% אמרו שכתבי האישום לא משנים את הצבעתם. הסקר מצא הבדל מהותי במודעות בקרב הבוחרים לסוגיות המשפטיות העומדות בפני טראמפ והאנטר ביידן, בנו של הנשיא, שעסקיו תחת חקירה של משרד המשפטים. 83% מהמצביעים אמרו שהם שמים לב לסוגיות המשפטיות של טראמפ, בעוד ש-66% אמרו את אותו הדבר לגבי האנטר ביידן.

למרות שלא הופיעו ראיות המוכיחות כי ביידן המבוגר נהנה מהמאמצים המסחריים הבינלאומיים של בנו, וגם לא שהוא הפעיל סמכות ממשלתית להעדיף אותם, הרפובליקנים בקונגרס אומרים שהם מתקרבים להמשך תיק הדחה נגד הנשיא הקשור לעסקאות אלו. דריק-מייקל וויליאמס, משקיע בן 57 שבסיסו בפיניקס, אמר שהוא עצמאי שהצביע עבור ביידן ב-2020 כדי להבטיח שטראמפ לא ייבחר מחדש. אבל הפעם, הוא נוטה לתמוך במועמד הצד השלישי קורנל ווסט, בין השאר בגלל התסכול שלו מחוסר היכולת של ביידן לקיים את הבטחתו לשפץ את המשטרה באמריקה.

"אין כאן רפורמה משטרתית ארורה. הם עדיין הורגים אנשים", אמר וויליאמס, שהוא בלק. "הצבעתי עבור ביידן כי ידעתי שהוא יכול לרפא, אבל הוא פשוט לא עושה מספיק כרגע". הסקר של 1,500 מצביעים רשומים נערך ב-24-30 באוגוסט והיה לו מרווח טעות של פלוס מינוס 2.5 נקודות אחוז. המשיבים הושגו בטלפון סלולרי, בטלפון קווי ובסמס עם הזמנה להשתתף בסקר באינטרנט.