שבוע הנובל יוצא לדרך היום (שני) ועד ליום שני הבא. שישה פרסי נובל מוענקים מדי שנה, כל אחד מהם מכיר בתרומתו פורצת הדרך של אדם או ארגון בתחום מסוים. הפרסים מוענקים בתחומי הפיזיולוגיה או רפואה, פיזיקה, כימיה, מדע כלכלה, ספרות ושלום.

חתני פרס נובל יקבלו דיפלומה של פרס נובל, מדליית פרס נובל ומסמך המפרט את הסכום שעומד השנה על 11 מיליון קרונות שוודיות, או כ-989,000 דולר בשערי החליפין הנוכחיים. השנה, ישנם 351 מועמדים לפרס נובל לשלום, כך מסרה הוועדה. זה מספר המועמדים השני הכי גבוה אי פעם אחרי 2016, אז היו מועמדים 376 מועמדים. 

נבלני זלנסקי או סערה פוליטית עם סין: המועמדים המובילים לפרס נובל לשלום 

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי והאופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני הם בין הפייבוריטים לפרס נובל לשלום השנה, אך גורמים המעורים בפרטים טוענים שפעילים למען נשים, עמים ילידים או הסביבה עשויים לזכות בפרס. כמו כן, מומחי נובל מאמינים שכמנהיג בזמן המלחמה, לא סביר שנשיא אוקראינה יהיה הזוכה, כך גם סיכוייו של נבלני מצטמצמים בגלל זכיתם של אופוזיציונרים רוסים בשנים קדומות.

נבלני. יזכה בנובל לשלום? (צילום: רויטרס)
נבלני. יזכה בנובל לשלום? (צילום: רויטרס)

המועמד השלישי ברשימת סוכני ההימורים הוא הפעיל האויגורי הכלוא אילהם טוהטי, אולם זכייה שלו עשויה לעורר את זעמה של סין. בעבר,  הקפיאה בייג'ינג את היחסים הדיפלומטיים עם אוסלו למשך שש שנים בעקבות זכייה של מתנגד שלטון סיני.

הנריק אורדל, מנהל המכון לחקר השלום באוסלו, אמר כי הוועדה עשויה להחליט להאיר אור על תרומתם של פעילים לשלום. "פרס לטוהטי או פעיל אחר בסין יהיה התמקדות מבורכת בשלטון הסמכותי של בייג'ינג", הוא אמר. אורדל גם הזכיר את נרג'ס מוחמדי מאיראן, שפועל למען זכויות נשים ונגד עונש מוות ונמצא כעת בכלא ומהבובה סרג' מאפגניסטן, שלמרות האיסור מצד הטליבאן ממשיכה לפעול למען זכויות הבנות לחינוך וזכויות נשים אחרות ונשארת בקאבול. "אני חושב שאולי המועמדים הסבירים ביותר יהיו מגיני זכויות אדם", הוסיף.

"זוהי תקופה של שלום מתפורר. יחד עם זאת, זו התקופה שבה הלחץ של משבר אקולוגי מאסיבי מטיל עלינו את משקלו", אמר דן סמית', מנהל המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם. "מעורבות ילידים בהגנה על הסביבה באמת תהיה בסיס לסיכויים שלנו לשרוד את המשבר הנוכחי הזה", אמר סמית'.

אורדל הסכים שזכויות העמים הילידים עשויות להיות במוקד, וציטט את ויקטוריה טאולי-קורפוז מהפיליפינים, בעבר הכתבת המיוחדת של האו"ם לזכויות העמים הילידים, ואת מנהיג הילידים האקוודורי חואן קרלוס ג'ינטיאך. זוכים פוטנציאליים נוספים כוללים גוף בינלאומי כמו בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ), סוכנות הפליטים של האו"ם UNHCR, קרן הילדים שלה UNICEF, או הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC).