גורמים קהילתיים יהודים באירופה צופים כי הלחימה בישראל תצית תקריות אנטישמיות בקהילותיהם. המשטרה הגבירה את המעקבים סביב בתי כנסת, בתי ספר יהודיים ומוסדות אחרים בגרמניה, בריטניה, צרפת וספרד.

משטרת ברלין נמצאת בכוננות עוד ממוצאי שבת. "להסלמה של המצב בישראל למרבה הצער תמיד יש השפעה על הקהילה שלנו", אמר אילן קיסלינג, דובר קבוצת הקהילה היהודית בברלין. המועצה המרכזית ליהודים בגרמניה אמרה גם כי היא נמצאת בקשר הדוק עם רשויות הביטחון כדי להבטיח שמוסדות יהודיים בפריסה ארצית מגבירים את ההגנה. "ללא אלימות, לא מהומות וללא שנאה ברחובות הגרמנים", נאמר בהצהרה של הקבוצה.

קנצלר גרמניה אולף שולץ ביקש בריאיון לערוץ הציבורי הגרמני ARD את עזרת הציבור "בהבטחת ביטחונם של אזרחים יהודים בגרמניה ושתמעדו לצידם בסולידריות". באגודה הגרמנית-ישראלית חוששים שאנטישמים עלולים להסית לאלימות גם בהמבורג. "העיר חייבת להבטיח שיהודים לא יהפכו למטרות גם בהמבורג", אמרה החברה בפנייה. מאז סוף השבוע הגבירה המשטרה בהמבורג את תשומת הלב למוסדות היהודיים, שכבר נמצאים תחת הגנה. 

כוננות שיא גם בבריטניה. בלונדון, דלת הזכוכית של מסעדה מקומית כשרה נופצה ביום שני וגרפיטי עם הכיתוב "לשחרר את פלסטין" רוסס על גשר סמוך, אם כי לא ידוע אם האירועים קשורים. ראש העיר סאדיק קאן גינה את התקרית ואמר שהוא עומד לצד תושבי לונדון היהודים. 

ה-Community Security Trust (CST), ארגון צדקה המוקדש לאבטחת יהודי בריטניה, דיווח על עלייה באיומים אנטישמיים במהלך הימים האחרונים, ואמר כי הוא מוכן להתקפות חמורות יותר. "מספר התקריות שהגיעו מאז יום שבת פועל בערך פי שלושה ממה שהיינו מצפים בדרך כלל לתקופה זו", אמר דייב ריץ', ראש מחלקת המדיניות ב-CST לסוכנות הידיעות היהודית. 

משטרת המטרופולין של לונדון אישרה כי היא הגבירה את הסיורים ברחבי העיר. ה-CST עובד בשיתוף פעולה הדוק עם המשטרה כדי להבטיח נוכחות מוגברת באזורים יהודיים. "אנחנו לא מתחילים מאפס", אמר ריץ'. "היינו באירוע הזה כמה פעמים בעבר. בנינו תוכניות במשך שנים רבות".

שרת הפנים סואלה ברוורמן כתבה למפקדי המשטרה ואמרה ש"אסלאמיסטים וגזענים אחרים" ישתמשו במלחמה כדי לעורר גל שנאה נגד יהודי בריטניה. היא קראה למשטרה לנקוט קו נוקשה, לא רק נגד גילויי תמיכה בחמאס, אלא גם כלפי כמה גילויים פרו-פלסטיניים. "התנהגויות שהן לגיטימיות בנסיבות מסוימות, למשל הנפת דגל פלסטין, עשויות להיות לא לגיטימיות כמו כשהן נועדו לפאר פעולות טרור", רשמה במכתבה.

בצרפת, שבה האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר באירופה, המשטרה עצרה 10 בני אדם בקשר ל-20 תקריות אנטישמיות שדווחו מאז פרוץ המלחמה. המשטרה גם קיבלה תלונות רבות על דברי שטנה אנטישמיים והאדרת טרור ברשת. הזינוק הזה בתקריות במשך שלושה ימים הוא "דרמטי", כך לדברי שר הפנים ג'רלד דרמנין שהכריז על אבטחה מוגברת ב-400 מקומות כינוס יהודים ברחבי צרפת.

בספרד, בית הכנסת הראשי של מדריד בלב רובע צ'מברי הושחת בכתובות גרפיטי שעליהן נכתב "לשחרר את פלסטין". גורמים רשמיים מהפדרציה של הקהילות היהודיות בספרד אמרו לסוכנות הידיעות היהודית כי הגרפיטי נמחק מהדלתות הראשיות של בית הכנסת כמה שעות לאחר גילויו.

משרד הפנים הספרדי גם חיזק את פעילות המשטרה סביב בתי כנסת ונקודות ציון יהודיות, לדברי אייזק בנזקון פינטו, נשיא הפדרציה היהודית. במדריד חיים כ-12,000-15,000 יהודים. בסאוטה, מובלעת ספרדית קטנה ליד מרוקו, הרשויות המקומיות חיזקו במיוחד את המעקב וההגנה של המשטרה בבית הכנסת המקומי ובבית הקברות היהודי. יהודים בסאוטה, רובם ממוצא ספרדי, היו יעדים לאנטישמיות בשל המצב הגיאופוליטי של האזור, כולל שורה של תקריות אנטישמיות בשנים האחרונות.

"לגבי גל האלימות החדש הזה נגד ישראל והעם היהודי, למרבה הצער, זה לא חדש. אנחנו, כמו גם ארגונים בינלאומיים והאיחוד האירופי, מגנים את גל האלימות המחודש הזה במשך זמן רב", אמר בנזקון פינטו. 

עצרת תמיכה בישראל באוסטריה (צילום: JOE KLAMAR/AFP via Getty Images)
עצרת תמיכה בישראל באוסטריה (צילום: JOE KLAMAR/AFP via Getty Images)

הליגה נגד השמצה דיווחה על עלייה ברטוריקה האנטישמית באינטרנט במהלך 18 השעות שלאחר פרוץ המלחמה בשבת. הנתונים שלה הצביעו על כך שקיצונים ובעלי עליונות לבנים ברחבי העולם היו נועזים במרחבים מקוונים, חלקם הריעו לחמאס, חלקם הפיצו תיאוריות קונספירציה וחלקם דנו בתקוות לאלימות נגד יהודים בשאר העולם. האיומים האנטי-יהודיים בטלגרם עלו ב-488% ב-18 השעות הראשונות של 7 באוקטובר, על פי הליגה נגד השמצה.

בסנט לואיס, מיזורי, צויר צלב קרס על דופן של משאית. המשטרה מסרה כי היא חוקרת את זה כמעשה ונדליזם אנטישמי. הוועד היהודי-האמריקאי אמר כי הוא רשם כתריסר הפגנות פרו-חמאס במספר ערים בארה"ב, כולל ניו יורק, וושינגטון, פילדלפיה, סן פרנסיסקו ושיקגו. "בהתחשב בכך שההסלמה הנוכחית תהיה ארוכה ואינטנסיבית ביותר, עלינו לצפות לעלייה משמעותית יותר באנטישמיות בהשוואה להסלמות קודמות בסכסוך", אמר אריה פרליגר, פרופסור בבית הספר לקרימינולוגיה ומשפטים באוניברסיטת מסצ'וסטס.