הקהילות היהודיות ברחבי אירופה ואירו אסיה קיימו מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' עשרות עצרות תפילה והזדהות עם ישראל ועם הקרבנות שנטבחו בשמחת תורה. בבתי הכנסת הגדולים ברומא בלונדון בשטרסבורג בבאקו בורשה ובמוסקבה ובמרכזי הערים קיימו הקהילות עצרות תפילה והזדהות בצל החשש מהתגברות האנטישמיות באירופה.

"ליד שגרירות ישראל בבירת המדינה המוסלמית אזרבייג'ן שמרבית אוכלוסייתה שיעית ראינו תופעה מחממת את הלב – עשרות אזרחים אזרים ראשי ארגונים וחברות הניחו זרים עם אלפי ורדים אדומים עם הכתובות – זוכרים את תמיכתכם וכואבים אתכם  – זו המדינה המוסלמית היחידה המזדהה עם ישראל -  כך סיפר בהתרגשות רבה של הקהילה הספרדית גיאורגית באזרבייג'ן הרב זמיר איסייב חבר החטיבה הבינלאומית של 'ועידת רבני אירופה' -

הרב איסייב קיים עצרת תפילה בבית הכנסת הגדול בבאקו ובבית הספר שבראשותו קבעו הילדים פנת זיכרון מרגשת גלעד לזכרם של הילדים הקטנים שנהרגו באכזריות ביישובי עוטף עזה והדרום. ואתמול נפגש עם שגריר ישראל באזרבייג'ן ומסר תנחומים ואת כאב הקהילה היהודית והעם האזרי לטבח הנורא.

אירועי זיכרון נערכו גם ליד שער טיטוס ברומא בראשות הרב הראשי של רומא סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב שמואל די סייני. ליד בית ראש ממשלת בריטניה 'דאונינג 10'. בבית הכנסת בורשה – 'נוזיק' בראשות הרב של פולין הרב מרדכי שודריך, ולרגלי בית הכנסת הגדול בשטרסבורג שם בתום עצרת תפילה ושירי נשמה הדליקו חברי הקהילה היהודית אלף נרות לזכר הנרצחים.

במכתב ששיגרו הלילה לראשי מאות הקהילות ברחבי אירופה קוראת 'ועידת רבני אירופה': "לזעוק בתפילה ולקרוע שערי שמים, לייסד שיעורי תורה חדשים בקהילות ולפתוח את הלב והכיס לתרומות וסיוע ביד רחבה ובנפש חפצה".

הרב איסייב עם שגריר ישראל באזרבייג׳ן (צילום: באדיבות הקהילה היהודית)
הרב איסייב עם שגריר ישראל באזרבייג׳ן (צילום: באדיבות הקהילה היהודית)

במכתב ששיגרו נשיא הועידה הרב פנחס גולדשמידט, ואב"ד לונדון הרב מנחם געללי והמנהל הרבני הרב משה לבל כותבים הרבנים; "ליבנו עם אחינו היושבים בארץ הקודש במדינת ישראל, הנתונים בצרה ובמצוק מול מתקפת רשע וזדון של אויבים רעים ואכזריים, אנשי דמים ומרמה, שאיבדו צלם אנוש ושמו כל מאודם וחפצם לשפוך דם אחינו בני ישראל ורצחו באכזריות מאות רבות מאחינו בני ישראל, ורבים וטובים נפצעו קשות ואנושות ונאבקים על חייהם. ועוד הוסיפו חטא על פשע, ולקחו בשבי בהתעללות נוראה טף ונשים, קשישים וחיילים.

"איך נוכל להחריש בעת הזאת? אנו נקראים לזעוק ולקרוע שערי שמים בתפילות ותחנונים לאבינו שבשמים ולהוסיף חיזוק בשיעורי תורה וריבוי כבוד שמים, שוודאי יצטרפו לזכויות הנצרכות מאוד בשעה קשה זו ליושבי הארץ וחייליה, הנלחמים כעת במסירות נפש, בעוז ובגבורה עילאית כדי להגן על יושבי הארץ הקדושה.

"לצד גילויי האמפתיה וההזדהות של ראשי המדינות, נשיאים, ראשי ממשלות וראשי ערים יש חשש מבוסס להתגברות האנטישמיות ברחבי אירופה בכלל ובצרפת במיוחד – אומר הרב של העיר מץ הרב ברוך פנחס פיזון. בנאום שנשא בעצרת הזדהות בעירו אמר הרב פיזון כי: "אנחנו מעבר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, במצב של ייסורים ותדהמה לנוכח המתקפה על הציוויליזציה שלנו. אני מבקש לבטא בפניכם את הפחד, הכעס והמרירות. של הקהילה היהודית שלושה ימים לאחר מתקפת חמאס בישראל שבה נהרגו גם ארבעה צרפתים. "זו לא רק התקפה על העם היהודי, זו גם התקפה על הציוויליזציה שלנו. ההתקפה הנפשעת מעלה זיכרונות רעים מאוד כשהאיינזצגרופן נכנסו לשטחים המזרחיים של רוסיה ופולין ב-1941 וטבחו בגברים, נשים וילדים ללא הבחנה. צריך לדמיין מה יכלו מחבלי חמאס המפלצתיים לעשות: להיכנס לבתים, לשחוט משפחות עם גרזנים, להחזיק בני ערובה כולל ניצולי שואה, תינוקות... זו אכזריות שאין לתאר, אנחנו מעבר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, זה משהו אחר".

הרב הראשי של מץ ומוזל הביע את חששו מהתעוררות מחודשת של מעשים אנטישמיים בצרפת. כעשרים אירועים נרשמו מאז התקיפה של חמאס, לפי משרד הפנים. האימה והברבריות יכולים להיות אפשריים גם כאן מחר. ההסתה והתמונות שהם רואים, עלולים לגרום לתופעות של חיקוי וחלילה לתקוף את הקהילה היהודית. זו השערה שנלקחת בחשבון, והיא יוצרת עוד יותר ייסורים".

"אנו מודים לשלטונות הביטחון על תגבור האבטחה סביב בית הכנסת והמוסדות היהודיים ומעודדים מהעובדה שכמעט כל האומה הצרפתית תומכת בנו. זה מרגיע אותנו.