רוסיה לא גינתה בגלוי את המתקפה המזעזעת של חמאס על ישראל, אך נזהרה גם מלצאת בהצהרות נגד ירושלים. במקום זאת, משרד החוץ הרוסי קרא לשני הצדדים לא לנקוט באלימות ולנהוג באיפוק, והזהיר מהסלמה מסוכנת. 

היום ה-17 ללחימה: מאות מטרות הותקפו בעזה הלילה | צפו בתיעודים

לדברי מומחים לרוסיה ששוחחו עם CNBC, מוסקבה עשויה להרוויח במספר דרכים מהעימות בין חמאס לישראל, וזאת בהתחשב בעובדה שעיני העולם נשואות כעת למזרח התיכון ולא לאוקראינה, שם נלחם צבאו של פוטין כבר למעלה משנה. אותם אנליסטים משוכנעים כי רוסיה תשתמש במלחמה בעזה כדי לזרוע דיסאינפורמציה על אוקראינה, תוך ניסיון לפלג בין בנות בריתה של קייב.

לדברי אנדריוס טורסה, יועץ לענייני מרכז ומזרח אירופה ב-Teneo risk consultancy, המלחמה "מסיטה את תשומת לבם של שותפיה המרכזיים של אוקראינה מהפלישה של רוסיה, בתקופה שבה סוגיית המשך תמיכתה של ארה"ב בקייב שקועה בחוסר ודאות". 

המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer)
המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer)

הוא מוסיף כי "אם הלחימה בין חמאס לישראל תתרחב או תתארך, השאלות לגבי יכולתה של ארה"ב לספק תמיכה צבאית לאוקראינה וישראל יגדלו". 

התפתחות נוספת שרוסיה מייחלת לה היא עליית מחירי הנפט. "גם מימד מחיר הנפט חשוב, כי מחירי נפט גבוהים ללא ספק יועילו לכלכלה הרוסית, ויוכלו לממן את הרחבת תקציב הביטחון של רוסיה", סבור סמואל רמני, אנליסט גיאופוליטי ועמית בכיר במכון החשיבה Royal United Services Institute. 

בתוך כך, המלחמה בין ישראל לחמאס מספקת לרוסיה גם הזדמנות לחזור למרכז הבמה העולמית באמצעות חיזוק מעמדה במזרח התיכון, לאחר תקופה ארוכה בה היא נדחקה הצידה בעקבות המלחמה באוקראינה. "הרוסים רואים בכך הזדמנות לפעול כשחקן דיפלומטי באזור", מסביר רמני. "הם כבר שוחחו עם הלבנונים על מניעת זליגה של הסכסוך לשטחם ופתיחת חזית נוספת, ואף עם עיראק. מלבד זאת, הם פנו לטורקים ולמצרים כדי לרתום אותם למאמצים להפסקת אש. זה מראה שרוסיה לא מבודדת, ועדיין מקיימת מערך של שותפויות דיפלומטיות". 

מנגד, לרוסיה יש גם מה להפסיד. "רוסיה מרוויחה מהסכסוך המקומי בין ישראל לחמאס, שמוגבל כעת לעזה, אך אם ייפתחו מספר חזיתות נוספות כמו סוריה, עיראק או לבנון, זה עלול להיות בעייתי ביותר עבור הרוסים", אומר רמני. 

ולדימיר פוטין ואבראהים ראיסי, נשיא איראן (צילום: Sputnik/Alexandr Demyanchuk/Pool )
ולדימיר פוטין ואבראהים ראיסי, נשיא איראן (צילום: Sputnik/Alexandr Demyanchuk/Pool )

בשיחה עם CNBC הסביר רמני כי "זה רגע מתוח מאוד עבור מוסקבה. זו יכולה להיות הזדמנות עבורם, אך התוצאה עלולה להיות גם הרסנית ביותר בכל הקשור להשפעתם במזרח התיכון אם העימות הזה ייצא משליטה". 

רמני מציין עוד כי "אם הישראלים יפגעו בסוריה ואסד יתערב, זה עלול להוביל למותם של רוסים המוצבים בסוריה. לרוסים נשקפות סכנות אם הסכסוך יתרחב ויכלול גם את איראן, שכן הם לא רוצים להיאלץ לבחור בין טהרן לבין ישראל".