פקידים אמריקאים אמרו היום (ראשון) שהם הציעו לישראל מספר צעדים לצמצום הרג האזרחים ברצועת עזה במסגרת הלחימה, כולל שימוש בפצצות קטנות יותר.

"עבריינית עם דם על הידיים": תושבי בארי חסמו את כניסתה של מירי רגב לקיבוץ | צפו
כיצד תיראה ישראל החדשה, שנבנית כעת מתוך השבר? בידינו הדבר | דעה

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר ביום שישי במהלך ביקורו בישראל כי הוא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על "צעדים קונקרטיים" שארצות הברית מאמינה שישראל יכולה וצריכה לנקוט כדי למזער מקרי מוות של אזרחים, מסר שחזר עליו ביום שבת בירדן לאחר פגישה עם מנהיגים ערבים שדרשו הפסקת אש מיידית.

בלינקן אמר שישראל יכולה ליישם את ההמלצות האמריקאיות "תוך כדי השגת מטרתה לחסל את חמאס. הוא לא ציין בדבריו במה כרוכים אותם "צעדים קונקרטיים", ודוברו, מתיו מילר, סירב להגיב בנושא, אבל גורמים רשמיים בארה"ב, שדיברו בעילום שם, אמרו שהיו מספר שיחות שבהן יעצו לעמיתיהם הישראלים לנקוט בגישה מכוונת יותר בפעולותיהם.

תקיפת פיר מנהרה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

הפקידים אמרו לעמיתיהם מהצד הישראלי שהם יכולים לצמצם את הפגיעה באזרחים אם ישראל תשפר את האופן שבו היא מכוונת את הפגיעה במנהיגי חמאס, תאסוף מידע נוסף על רשתות הפיקוד והשליטה של חמאס לפני התקיפות, תשתמש בפצצות קטנות יותר כדי למוטט את רשת המנהרות ותפעיל את כוחות הקרקע שלה כדי להפריד בין אוכלוסייה אזרחית למרכזים בהם מרוכזים החמושים.

בשבועיים הראשונים של המלחמה, כ-90% מהתחמושת שישראל הטילה בעזה היו פצצות מונחות לוויין של 1,000 עד 2,000 פאונד, לפי גורם בכיר בצבא ארה"ב. השאר היו פצצות של 250 פאונד בקוטר קטן.

ישראל השתמשה לפחות בשתי פצצות במשקל 2,000 פאונד במהלך תקיפה אווירית ביום שלישי על ג'באליה, אזור צפוף צפונית לעיר עזה, על פי מומחים וניתוח של תמונות לוויין, תמונות וסרטונים שערך ה"ניו יורק טיימס".

גורמי צבא אמריקאים טוענים שהפצצות הקטנות יותר מתאימות הרבה יותר לסביבות העירוניות הצפופות של עזה, וכי ישראל בנתה במהלך השנים מלאי של פצצות גדולות יותר, שנועדו בעיקר לכוון לעמדות צבאיות קשות של חיזבאללה בלבנון.

ארצות הברית מנסה כעת לשלוח יותר מהפצצות הקטנות לישראל, אמר הגורם הצבאי הבכיר. אם ארה"ב תוכל להביא את התחמושת הקטנה יותר לישראל, גורמים אמריקאים מקווים שישראל תשתמש בהם כדי להפחית את הסיכון לאזרחים.

ארצות הברית גם הגדילה את כמות המודיעין שהיא אוספת בעזה: מל"טים אמריקאים טסים מעל המובלעת, מחפשים בני ערובה המוחזקים על ידי חמאס וקבוצות אחרות, ולוויינים של צבא ארה"ב הופנו לנטר את המובלעת. ארצות הברית גם משתמשת במטוסים על שתי המובילות בים התיכון כדי לסייע באיסוף מידע מודיעיני נוסף, כולל יירוטים אלקטרוניים.

בתוך כך חילוקי דעות חריפים בין ארצות הברית לשותפותיה הערביות נרשמו בנוגע לתגובתה למלחמה של ישראל נגד חמאס לאחר שמזכיר המדינה בלינקן נפגש עם עמיתיו במזרח התיכון בעמאן שבירדן.

בלינקן השתתף אתמול בפסגה שכינס שר החוץ הירדני, בה השתתפו הדיפלומטים הבכירים ממצרים, קטאר, איחוד האמירויות הערביות וסעודיה, וכן מזכ"ל הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף).

בפסגה קראו המנהיגים הערבים להפסקת אש מיידית בעזה בעוד בלינקן חזר על התנגדות ארה"ב, בטענה שזה ייתן לחמאס זמן להתארגן מחדש ולצאת להתקפה נוספת על ישראל.

כשעמדו לצד בלינקן במסיבת עיתונאים לאחר הפסגה, שרי החוץ של ירדן ומצרים שוב קראו להפסקת אש מיידית וגינו בחריפות את המתקפה הישראלית בעזה.

שר החוץ המצרי, סאמח שוקרי, אמר כי "הענישה הקולקטיבית - ישראל מכוונת לאזרחים חפים מפשע ומתקנים, מתקנים רפואיים, פרמדיקים, בנוסף לניסיון לאלץ לפלסטינים לעזוב את אדמותיהם - זו לא יכולה להיות הגנה עצמית לגיטימית.

בלינקן קרא שוב לישראל "לנקוט בכל אמצעי אפשרי" כדי למנוע פגיעה באזרחים - מסר שהעביר בפגישותיו בתל אביב ביום שישי.

מזכיר המדינה תמך בעקביות בהפסקות הומניטריות כדי להקל על הכנסת דלק לרצועה ועל הוצאת אזרחים. הוא לחץ על גורמים ישראלים להנהיג הפסקות כאלה בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם קבינט המלחמה ביום שישי, אך שעות לאחר מכן דחה נתניהו בפומבי את הרעיון, ואמר כי לא יאפשר הפסקת אש עד לשחרור בני ערובה המוחזקים בידי חמאס.

ובכל זאת, בעקבות פגישותיו בעמאן, בלינקן ביקש להדגיש את נקודות העניין המשותף בין ארה"ב לשותפיה האזוריים.

"אנחנו מתכנסים כאן היום וחולקים את אותו אינטרס ויעד בסיסי: לסיים את הסכסוך הזה באופן שיבטיח שלום וביטחון מתמשכים באזור", אמר בלינקן. "ייתכן שיש לנו דעות ועמדות שונות לגבי צעדים הכרחיים מסוימים כדי להשיג מטרה זו, אבל היום, אישרנו מחדש את המחויבויות האישיות שלנו להמשיך ולפעול לקראת המטרה הזו".

"כולנו הסכמנו על החשיבות של שימוש בהשפעה וביכולות שלנו בהתאמה כדי להרתיע כל מדינה או שחקן לא מדינתי מלפתוח חזית אחרת בסכסוך הזה או לנקוט בפעולות מערערות יציבות אחרות", המשיך בלינקן.

הוא גם הדגיש כי כולם רוצים להגביר את הסיוע ההומניטרי לעזה. "אני חושב שכולנו חולקים דאגה עמוקה למצוקת האזרחים בעזה - גברים, נשים וילדים", אמר. "עבדנו קשה מאוד כדי לוודא שהסיוע הזה יוכל לזרום אליהם".

כוחות ישראליים קראו לאזרחים לעזוב את צפון עזה על רקע ההתגברות של המתקפה הצבאית של ישראל.

השליח המיוחד של ארה"ב לנושאים הומניטריים במזרח התיכון, דייוויד סאטרפילד, אמר ביום שבת כי 800,000 "עד אולי מיליון" אנשים עברו מצפון לוואדי עזה דרומה, וכי העברה המונית הציבה אתגרים משמעותיים לתגובה ההומניטרית.

סאטרפילד אמר כי צריכה להיות "תנועה מאובטחת ומתמשכת" של סיוע לא רק ממעבר רפיח לעזה, אלא "לנקודות צורך בדרום". הוא אמר שארה"ב מבקשת לקבוע "הסדרים מעשיים" כדי לתת לעובדי הסיוע הבטחות לבטיחותם כאשר הם עושים את עבודתם.

היכולת להעביר סיוע גדלה במיוחד בימים האחרונים, אמר סאטרפילד, אך הוא חזר על כך שאפילו 100 משאיות לערך שעוברות ביום כעת אינן מספיקות.

למרות שארה"ב מאמינה שהזרימה הנוכחית של 100 עד 120 משאיות ביום לעזה היא בת קיימא, "זה מאותגר על ידי הסביבה בשטח בדרום עזה", אמר סאטרפילד. "הייתה סביבה בעזה שאפשרה חיי מסחר נורמליים יותר, גז בישול, שמן בישול, אספקה, צרכי חיים... זה לא המצב עכשיו".