ב-CNN דווח היום (רביעי) כי בית המשפט העליון במישיגן ביטל ודחה את הניסיון להרחיק את נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, מהבחירות הקרבות ב-2024. בכך, אישר לו לרוץ בבחירות.

לאחר הפסילה של טראמפ בקולורדו: היוזמה המפתיעה של הרפובליקנים נגד ביידן
אחרי פסק הדין הדרמטי: האם טראמפ יכול להתמודד לנשיאות?

החלטת בית המשפט העליון במישיגן הפוכה מתוצאות החלטת בית המשפט העליון בקולורדו, שם נקבע כי טראמפ נפסל מהתמודדות בפריימריז. זאת, לאחר ה"המרדה" ואירוע הפריצה לקפיטול בינואר 2021. ההחלטה בקולורדו ניתנה על בסיס התיקון ה-14 לחוקה של ארה"ב, שעל פיו כל מי שהיה מעורב בהמרדה - לא יוכל להתמודד לנשיאות. לפי הדיווחים ב-CNN, השימוש בתיקון, שאושר לאחר מלחמת האזרחים, יושם רק פעמיים מאז 1919, והניסוח המעורפל - לא מזכיר את הנשיאות.

טראמפ לאחר פרסום התוצאות במישיגן ובמיסיסיפי בבחירות (צילום: רויטרס)
טראמפ לאחר פרסום התוצאות במישיגן ובמיסיסיפי בבחירות (צילום: רויטרס)

טראמפ לאחר פרסום התוצאות במישיגן ובמיסיסיפי (צילום: רויטרס)
טראמפ לאחר פרסום התוצאות במישיגן ובמיסיסיפי (צילום: רויטרס)

למעשה, התביעה במישיגן שנדחתה היום, מעולם לא הגיעה למשפט ונדחתה בשלב מוקדם בהליך, על ידי בית המשפט לערעורי ביניים שאישר זאת. שופט בית המשפט לתביעות במישיגן, שקיבל לראשונה את התיק, אמר שהחוק במדינה "לא נותן לפקידי הבחירות חופש פעולה להחליט על כשירותם של מועמדים לפריימריז לנשיאות". הוא גם אמר שהתיק מעלה שאלה פוליטית, שאותה אסור להכריע בבתי המשפט.

החלטתו אושרה על ידי בית המשפט לערעורים במישיגן, שאמר: "כרגע, האירוע היחיד שעומד להתרחש הוא הבחירות המקדימות לנשיאות. אבל כפי שהוסבר, אם טראמפ נפסל - זה לא רלוונטי למקומו בתיק הספציפי הזה".

הצו מבית המשפט העליון של מישיגן לא היה חתום, ובית המשפט לא פרסם ספירת קולות. כאמור, בית המשפט במישיגן דחו את התיק לחלוטין, ולנו דנו בשאלה האם המהומות בקפיטול היו מרד, או האם טראמפ עסק בכך. התביעה בקולורדו הוגשה על ידי קבוצה בעלת נטייה ליברלית.

תומכי טראמפ פורצים לבית הלבן בקפיטול בוושינגטון (צילום: רויטרס)

בהסבר מדוע החלטות בתי המשפט שונות, כתבה השופטת כי "לא זוהתה מקבילה בחוק הבחירות של מישיגן, שמחייבת את מי שמבקש להתמודד בבחירות לתפקיד נשיא ארצות הברית - להעיד על הכשירות המשפטית שלו", כך כתבה השופטת אליזבת וולץ' ממישיגן, כשהשוותה את החוק במדינתה לקולורדו. 

הערעורים הצפויים להגיע לבית המשפט העליון בארה"ב הופכים לקריטיים יותר, זאת בעיקר לאור התקרבות הפריימריז ב-2024.