פקידים בממשלתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מודאגים מהתרחבות המלחמה בעזה, וכבר החלו להתכונן לאפשרות שעלולה להוביל לכאוס רב נוסף במזרח התיכון. ארבעה פקידים המעורים במתרחש בממשלה, כולל בכיר בממשל, תיארו לעיתון הדיגיטלי "פוליטיקו" שיחות פנימיות על תרחישים שעלולים להוביל למעורבות של ארצות הברית במלחמה נוספת במזרח התיכון.

מעבדה כימית ומנהרות: צפו בהשמדת "שכונת המגדלים" של חמאס
נמשכת הפעילות בח'אן יונס: סוכלו משגרים נוספים עם רקטות לגוש דן

על פי הפקידים, בצבא ארה"ב כבר מתכננים פעולות נגד החות'ים הנתמכים על ידי איראן שתקפו ספינות בים האדום. בין היתר, מתוכננת פגיעה במטרות החות'יות בתימן. במודיעין, בינתיים, חושבים על דרכים לצפות ולהדוף התקפות אפשריות על ארה"ב על ידי כוחות הנתמכים על ידי איראן בעיראק ובסוריה, כך על פי אחד הגורמים הרשמיים. הם גם פועלים כדי לקבוע היכן החות'ים עשויים לתקוף בשלב הבא.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ארה"ב דחקה במשך חודשים מאחורי הקלעים בטהרן לשכנע את הנציגים להפחית את התקפותיהם. אבל על פי גורמים רשמיים, לא נראה שום סימן לכך שהקבוצות החלו להפחית את המיקוד שלהם, ויש החוששים שהאלימות רק תגבר בימים הקרובים. הסלמה זו עלולה לגרום לכך שהנשיא ג'ו ביידן יסתבך עמוק יותר במזרח התיכון - בדיוק כשעונת קמפיין 2024 לבחירות נשיא ארצות הברית מתחממת.

"הפוטנציאל לסכסוך רחב יותר הולך וגדל", אמרו הגורמים, "בעקבות סדרה של עימותים בעיראק, לבנון ואיראן במהלך הימים האחרונים. אלה שכנעו חלק בממשל שהמלחמה בעזה הסלימה רשמית הרבה מעבר לגבולות הרצועה - תרחיש שארה"ב ניסתה להימנע ממנו במשך חודשים".

החות'ים בתימן מודים במתקפה על מכלית נורבגית (צילום :רויטרס)

ההתפתחויות מסוכנות לא רק עבור הביטחון האזורי אלא עבור סיכויי הבחירה מחדש של ביידן. הוא נכנס לתפקידו כנשיא ארה"ב עם ההבטחה לשים קץ למלחמות, שהתממשה עם הנסיגה הכאוטית מאפגניסטן שהרחיקה את ארה"ב מ-20 שנות לחימה. ביידן מסיים כעת את הקדנציה הראשונה שלו כאלוף המערב בהגנה על אוקראינה - וכמאפשר מרכזי לתגמול של ישראל נגד חמאס. ביידן נשבע לתמוך באוקראינה "כל זמן שיידרש" תוך עמידה איתנה מאחורי ישראל. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, יריבו הרפובליקני של ביידן, התגאה שהוא יכול לסיים את הפלישה של רוסיה תוך שעות ספורות וטען שארה"ב צריכה לנקוט בגישה של ידיים למאבק בין ישראל לחמאס.

"בעלי תפקידים מואשמים בדברים רעים, בין אם הם באשמתו ובין אם לאו. זה החיסרון של הנשיאות האימפריאלית", אמר ג'סטין לוגן, מנהל לימודי הגנה ומדיניות חוץ במכון קאטו. "טראמפ יערוך קמפיין במסר של 'זכור את ימי הזוהר', בטענה שרוסיה לא הייתה באוקראינה, ישראל לא הייתה מותקפת, וסין לא הייתה רוכנת לטייוואן אילו הוא היה אחראי".

"ביידן יצטרך לומר, 'כן הם היו אומרים, וכל זה לא היה באשמתי'", המשיך לוגן. "זה לא נושא טוב עבור ביידן. אבל אלא אם כן הדברים יחמירו בהרבה, כדי לכלול חיילים אמריקאים מתים, עדיין לא סביר שמדיניות החוץ תשפיע במידה רבה בבחירות האלה. זה כמעט אף פעם לא קורה".

ובכל זאת, סקר קוויניפיאק בנובמבר הראה כי 84 אחוז מהאמריקאים היו מודאגים מאוד או במידה מסוימת מכך שארה"ב תימשך לסכסוך במזרח התיכון. ובכל חודש שעובר, יותר ויותר אמריקאים חוששים שממשל ביידן מציע יותר מדי תמיכה חומרית לאוקראינה.