ארצות הברית תקפה הלילה (בין שישי לשבת) פעם נוספת מטרות של המורדים החות'ים בתימן, כך דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס" מפי גורמים אמריקנים רשמיים. על פי הדיווח, התקיפות בוצעו כנגד מתקן מכ"ם של ארגון הטרור השיעי-זיידי, כשמקביל, ערוץ "אל-מסירה" השייך לחות'ים דיווח כי ארה"ב ובריטניה ביצעו תקיפות בבירה צנעא.

הצבא האמריקני מסר כי התקיפות שבוצעו הלילה כנגד החות'ים הן המשך ישיר של גל התקיפות שבוצע אמש. התקיפה בוצעה באמצעות ספינה ששיגרה טילים מסוג טומהוק, וכי מטרתה הייתה לפגוע ביכולת של החות'ים לתקוף כלי שיט הנעים באזור. 

תיעוד: הנזק שנגרם בתקיפה האמריקנית בתימן


כאמור גם בליל חמישי תקפו האמריקנים, ביחד עם הבריטים, מטרות צבאיות של החות'ים בתימן. לאחר המתקפה של הקואליציה, בישראל הביעו שביעות רצון מההתפתחות החשובה, וממשיכים לעקוב אחרי התפתחויות אזוריות. על פי הערכות, הותקפו מספר דו ספרתי של מטרות, בדגש על מכ"מים ואמצעי לחימה. עם זאת, כמה שעות לאחר אותן תקיפות, פורסמו דיווחים על תקרית שהתרחשה מול חופי תימן.

ארסנל הטילים של החות'ים

בתימן מאיימים בימים האחרונים כי אין בכוונתם לחדול מהפעולות ההתקפיות בים, שכבר גובות מחיר כבד מהסחר הבינלאומי ופגעו בתנועת האוניות בתעלת סואץ. לדברי מנהיגי המיליציה שהשתלטה על חלקים ניכרים מתימן, אנשיה חמושים ומוכנים להתעמת גם במקרה שארצות הברית, בריטניה ויתר חברות הקואליציה הבינלאומית יחליטו לתקוף אותם.

לאחרונה ניסו מספר מכוני מחקר במערב להעריך את היקף ואיכות כלי הנשק שנמצאים בידי החות'ים, על מנת לאמוד את יכולתם להתנגד להתקפה אפשרית של הקואליציה מהים. "איראן היא המקור העיקרי לטילי החוף-ים שמצויים בידי החות'ים", העריך לאחרונה מכון המחקר הבריטי IISS, "למעט כמה מערכות סובייטיות מיושנות ומספר מערכות סיניות. הטילים הללו, יחד עם כלי טיס בלתי מאוישים וסירות מהירות, הפכו לנשק המועדף של החות'ים".

ארסנל הנשק של החות'ים - טילים בליסטיים (צילום: מעריב אונליין)
ארסנל הנשק של החות'ים - טילים בליסטיים (צילום: מעריב אונליין)

מנתוני המכון עולה כי הצטיידות החות'ים בנשק בליסטי ימי החלה לאחר שהשלימו את ההשתלטות על צפון תימן בתחילת 2015, אז השיגו טילי טילי "סטיקס" מיושנים מתוצרת ברית המועצות וכן כמה טילים סיניים ממאגרי הצבא התימני. מאז עמלה איראן באופן עקבי לשדרג את הארסנל החות'י. ב-2016 תקפו החות'ים ספינה של איחוד האמירויות וניסו לתקוף משחתת אמריקנית, מה שהוביל את ארה"ב לירות טילי טומהוק לעבר מטרות חות'יות. דווח שהחות'ים השתמשו אז לראשונה בטילי חוף-ים מתוצרת איראנית.

ב-2019 יירט חיל הים האמריקאי כלי שיט שהבריח נשק איראני לתימן, כולל גרסה של הטיל הסיני C-802. איראן החלה לייצר את טיל בעצמה והוא זכה לשם "נור", וגרסאות מקומיות משודרגות שלו זכו לשמות "ע'אדר" ו"ע'אדיר".

ארסנל הנשק של החות'ים - טילי שיוט (צילום: מעריב אונליין)
ארסנל הנשק של החות'ים - טילי שיוט (צילום: מעריב אונליין)

במצעדים ב-2022 וב-2023 חשפו החות'ים טילים נוספים, כולל מה שנראה כשתי גרסאות נגד ספינות של טיל השיוט "קודס" האיראני, אחת עם מערכת הנחיה רדארית והשנייה עם ראש ביות אופטי/תת אדום. שני המערכות יכולות ככל הנראה לטווח של לפחות 800 ק"מ, על פי טווח הקודס המקורי והצהרות חות'יות. המצעדים הציגו גם מספר טילים בליסטיים לטווחים של עד 500 ק"מ, המשתמשים בטכנולוגיית הנחיה תת-אדומה או תת-אדום איכון איראנית. 

על פי ממצאי המכון, שלושה טילים בליסטיים קטנים יותר מזכירים מאוד בעיצובם ובטכנולוגיית ההנחיה שלהם טילים איראניים, אך אינם תואמים במדויק מערכות איראניות ידועות. ייתכן שהם מערכות איראניות שלא נצפו קודם, או טילים שיוצרו על ידי החות'ים תוך שימוש בערכות הנחיה איראניות.