אתמול התקיים הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה במשואה - המכון הבינלאומי ללימודי השואה, בשיתוף משרד החוץ, בסימן "?NEVER AGAIN - לעולם לא עוד?". הטקס נערך בנוכחות למעלה מ־70 שגרירים. במהלך האירוע התקיים שיח שגרירים שהתמקד בנושא תפקידה של מדינת ישראל במאבק באנטישמיות בת זמננו, והוקרן לראשונה סרט תיעודי קצר על ניצולי השואה ששרדו את אירוע הדמים ב־7 באוקטובר.

מופע שנאה בהרווארד: תמונות חטופים הושחתו, האשימו את ישראל בפיגועי 9/11
״לילדים אין אבא״: הכתבה ששברה את יונית לוי | צפו

איה בן נפתלי, מנכ"לית משואה, אמרה באירוע: "העלייה הדרמטית בגילויי האנטישמיות בעולם לאחר טבח 7 אוקטובר והמלחמה עורר סימן שאלה - האומנם העולם למד לקח לאחר השואה? המאבק כנגד כל גילוי של אנטישמיות, ובכלל זה הכחשת הטבח, בדומה להכחשת השואה, מחייבים חשבון נפש משותף של אומות העולם. מה שאירע בישראל הוא המתקפה הטרוריסטית האכזרית ביותר שידעה החברה האנושית, שיהודים וישראלים הם קורבנותיה הראשונים. הטבח הטרוריסטי ההמוני שהחל כאן הוא סימן ומבחן לעולם הנאור כולו – "לעולם לא עוד – זה עכשיו!".

שגריר ארה"ב בישראל ג'ייקוב לו אמר בנאומו באירוע: "ההתקפה הברוטלית של חמאס ב־7 באוקטובר הייתה הרצח ההמוני הגדול ביותר של יהודים מאז השואה. חלומות הבלהה הקולקטיביים שלנו התממשו באותו היום. הורים מחביאים את ילדיהם, אנשים צעירים נרצחים כשהם רצים על חייהם וילדים נלקחים מהוריהם. רצח של תמימים, אונס ועינויים, כמה מהפשעים המושחתים והאלימים ביותר שאפשר לתאר. אירועי 7 באוקטובר עוררו כאב גדול ופחד קיומי בקרב ישראלים ויהודים בכל העולם. לכולנו בקהילה הבינלאומית זאת תזכורת של מחויבתנו לקיים את הנדר שנתנו אומותינו אחרי השואה - לעולם לא שוב ולעולם לא נשכח".

ג'ייקוב לו (צילום: איציק בירן)
ג'ייקוב לו (צילום: איציק בירן)

השגריר לו הוסיף: "מיד אחרי 7 באוקטובר, ראינו עלייה חדה באנטישמיות ברחבי העולם, כמו גם במדינה שלי. האינטנסיביות של השנאה והאלימות בתקופה האחרונה כלפי יהודים, אפילו בשעות הראשונות של האבל, היא תזכורת שהאנטישמיות עדיין כאן. על אנשים בעלי מצפון מוטלת החובה להתעמת ולהביס את האלימות הניזונה משנאה. מצפוננו דורש גם לשחרר את בני הערובה הנותרים, לטפל במשבר ההומניטרי ולהגן על אזרחים בכל החזיתות. נעשה כל שביכולתנו כדי למנוע את התפשטות הסכסוך הנוכחי".