עשרות ישראלים מכל אירופה הגיעו בסוף השבוע האחרון למלון לאונרדו בברלין לכנס העוסק באיך להילחם באנטישמיות. הכנס אורגן על ידי הארגונים ICE  - Israel community Europe וכן CAM- Combat Antisemitism Movement. במהלך הכנס שהיה שלושה ימים, המשתתפים קבלו כלים ממקצוענים, למדו על חדשנות ועל יזמות והעלו ראיונות אישיים ליוזמות להילחם באנטישמיות בקהילות שלהם , אחד הדברים המרגשים שעשו היה שיח של נכדים של ניצולי שואה יחד עם נכדים של נאצים שנחתם עם טקס ליום השואה הבינלאומי שחל השבוע. 

מאיה וולפברג יוזמת הכנס שמתגורר בברלין אמרה למעריב תמיד חלמתי על כנס כזה ותכננתי ליום השואה ואז כש-7 לאוקטובר הגיע זה נתן משמעות אחרת כולם נבחרו כמו פינצטה ונראה לי מאוד שהם יצאו ויפעלו בקהילות שלהם, חשוב להבין שאנו בגולה לא ברחנו מישראל זה מחובר לנו ללב אפילו אנשים שלא רצו הקשר ישראלי בעקבות המצב פתאום צצה הישראליות שלהם, זה לא יהיה הכנס האחרון שנוציא, ביחד לאט אנו נשנה החשיבה לשינוי הרוח האנטישמיות 

סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל CAM מסר: "מה שקרה ב-7 באוקטובר היה השלב הראשון בעוד ניסיון של ג'נוסייד- רצח עם של העם היהודי, יש חשיבות וסימבוליות רבה בעצם קיומו של הכנס בגרמניה, שמחד אחראית מבחינה היסטורית לשואה, ומאידך - נמצאת כעת בחזית המאבק העולמי באנטישמיות, עומדת לצד ישראל ותומכת באופן חד משמעי ובקול ברור זכותה של ישראל להגנה עצמית". 

תהילה דרמון מנכ"לית ICE אמרה למעריב: "הארגון שלנו הוקם במטרה  להוות בית ומקום לישראלים בתפוצות, לכל קהילה למצוא וליצור את המרחב המחבק עבורם ולבנות שיח ותרבות ישראלית מסביבם,  אפשר להיות ציוני בחו"ל,  אני מקווה שמהכנס כאן יצאו פרוייקטים שיובילו לשינוי את מה שמתרחש כאן באירופה, אנו פותחים עוד מרכזים ואני מרגישה למרות שלא נשלחתי רשמית כשליחה שאני עושה שליחות למען ישראלים, יהודים וישראל".

לירן גליקמן המנחה האירוע אמרה למעריב: "אני יועץ בעניין עסקי במקצוע  אני חושב האנשים כאן נבנה באופן קפדנית , ויצאו מכאן בתוכנית על איך להלחם בתופעה האנטישמיות". 

כרמית ובעלה יצחק בלו  ממדריד אמרו למעריב: "הגענו כאן שיש לנו ילדים קטנים,  ילד שלי בן 7 שאל אותי אמא למה שונאים אותנו, אני מקווה מהכנס כאן אנחנו יכולים לחזור עם כלים להילחם באנטישמיות בכדי להפוך לעולם שילדי לא מפחדים,  הם רואים אנטישמיות ברחבי מדריד , הפגנות, צלבי קרס ועוד".

מיכל תותחני מאירלנד אמרה למעריב אנו חווים הרבה אנטישמיות ברחבי אירלנד במיוחד שתושבי המקום מרגישה הזדהות עם תושבי פלסטין בגלל ההיסטוריה שלה , גם בעבודתי ב-X , אני רואה הרבה תכנים אנטישמיות על X, הגעתי כאן בכדי לקבל כלים להילחם בזה .

ד"ר ג'קלין גיס ואריק ל. נכדים של נאצים שתפו למעריב היה חשוב במיוחד בימים האלו שיש תנופה בשנאה להילחם בזה ולדבר בזה ולהגיד לעולם לא, אנחנו חושבים שההיסטוריה חוזרת על עצמה וחשוב לשתף הפשעים שסבים שלי עשו בכדי להילחם בשנאה . 

דנה מן כהן מברצלונה, אמרה למעריב: "אנו חווים אנטישמיות ברמה מטורפת, איך שאנו מדברים קבלתי סיפור שלא הכניסו מישהו לבר בגלל שהיא ישראלית אפילו הממשלה שלנו נגדנו , השרה לעניין ילדים תומכת פומבית בחמאס תולים שלטים בתוך הקהילה היהודית באתי לכאן שאני פתאום נכנסתי להסברה הישראלית בלי שאני רוצה וחשוב לי לקבל הכלים, אני רוצה שהממשלה הישראלית ייתן לי הכלים ולעזור לנו בחינוך והסברה".
 
ד''ר פליקס קליין, הממונה של הממשלה הפדרלית הגרמנית למאבק באנטישמיות, דיווח כי מספר פשעי השנאה האנטישמיים עלה משמעותית בגרמניה לאחר ה-7 באוקטובר. לדבריו, מנתוני המשטרה דווחו לרשויות 2,249 תקריות אנטישמיות בשלושה וחצי החדשים האחרונים - מספר השווה בערך למספרם בכל שנת 2022, כלומר פי ארבעה.

"זה כמובן לא מקובל על הממשל והציבור הגרמני ואנחנו לא ניתן למצב הזה להתקיים כאן. לעולם לא עוד זה עכשיו. אתה לא צריך להיות סובלני כלפי חוסר סובלנות - למשל כשאנשים צועקים מוות ליהודים או לישראל, יש לזה השפעה מיידית", הצהיר קליין והבטיח: "עלינו לאסור כל צורה של פשעי שנאה, ופועלים לשנות את החוק כך שאפליה ושנאה על בסיס הלאום יאסרו בחוק ושישראלים יהיו שווים באופן מלא. לעולם לא נחדל מלהגן על החיים היהודיים בגרמניה, עד היום שזה לא יהיה נחוץ יותר".

רחלי ברץ ריקס - ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית השתתפה גם היא בכנס ומסרה : "ממדי האנטישמיות ברחבי העולם כפי שהם מתבטאים ברחובות ובמדיה החברתית החל מ7 באוקטובר הם מהקשים בהם נתקלנו בשנים האחרונות. אסור להשאר שקטים לנוכח המציאות הקשה אשר חווים יהודים וישראלים בתפוצות. המציאות המורכבת אשר נכפתה על ישראלים בתפוצות והוצגה בכנס בברלין ממחישה את הצורך המיידי בגיבוש תוכנית עבודה לאומית בהובלתה של מדינת ישראל על כלל מוסדותיה: למניעת הכחשת שואה, החמרת האכיפה על אירועי אנטישמית והטמעת תוכניות חינוך ייחודיות וייעודיות לנושא ההסברה ומניעת אנטישמיות בבתי ספר, אוניברסיטאות ומכללות ברחבי העולם.

ד"ר אמירה הלפרין מרצה בינלאומית שחקרה  רדיקליזם לעבודה ברשת BBC  מסרה למעריב,  אנו רואים תופעה של רדיקליזם של נוער בריטים שמושפעים מתקשורת של חמאס , כנסים מסוג אלו ייתן לישראלים הכלים להילחם מול תופעות כאלה.

אוריאן מארי קרוגר שעובדת בארגון CAM מסכמת למעריב: "סבא שלי היה נאצי ואני מרגיש שמחויבים לעבוד לשינוי ולהגיד לעולם לא עוד זה הסיבה שאני עובד בארגון זו להילחם בפשעים שעשתה סבא שלי ועם גרמני הכנס הזו אני מתבייש שישראלים עדיין צריכים להילחם על השם שלהם".

ארגון Europe Community Israeli ICE הינו ארגון ללא מטרות רווח שנוסד בכדי לתת מענה לקהילות המהגרים הישראליות ברחבי אירופה. הארגון פועל לפיתוח מרכזי פעילות בערים שונות באירופה בהן קהילה גדולה של מהגרים ישראלים שאין לה מענה מדויק לצרכי הקהילה המרובים.

חזון הארגון הוא כי מרכזי הפעילות ישמשו בית לחברי וחברות הקהילה, ייענו לצרכיהם השונים והייחודיים ויחזקו את הקשר שלהם לתרבות הישראלית ולמסורת היהודית. כלל מרכזי הפעילות מוקמים ומנוהלים בשיתוף הקהילה המקומית, כך שלכל מרכז האופי והייחוד שלו בהתאם לצרכיה של הקהילה והוא מהווה חממה ליוזמות קהילתיות שנוצרו מתוך הקהילה ולמענה.