יום השואה הבינלאומי המצוין על ידי האו״ם ב-27 לינואר מדי שנה קיבל השנה משנה חשיבות נוכח האירועים האנטישמיים הרבים המדווחים מדי יום מסביב לעולם. אחד האירועים האלה היה הפגנה לדיור בר השגה בעיר פורטו שהפכה מהר מאוד למופע של אנטישמיות ושנאת יהודים. 

בין המפגינים הרבים ששטפו את רחובות העיר כדי להפגין נגד הסוגיה הכלכלית הכואבת, היו כאלה שנשאו שלטים אנטישמיים אשר קראו ״לנקות את העולם מיהודים״, ״לא לשכור בית מרוצחים ציונים״ וגם, ״אנחנו רוצים בית לחיות בו ופלסטין משוחררת״, וגם ״לא חיפה ולא בואוויסטה, לא לבירה ציונית!״, מסרים שכוונו ישירות כנגד קהילה היהודית הצומחת של פורטו ולבית הכנסת הגדול של הקהילה, הממוקם בשכונת בואוויסטה. 

״לצעוד במשך שעות בחוצות העיר פורטו בהפגנה מאורגנת, בעיר בה מתגוררת הקהילה היהודית הגדולה במדינה וחיים בה אנשי עסקים יהודים הגונים וטובים, ולשאת שלטים אנטישמיים עם מסרים שהקריאה שלהם לאלימות אינה מוטלת בספק, אינו עניין פרטי של אדם כזה או אחר אלא הפליה, הסתה לאלימות ושנאה, מעשים שעל המשטרה לפעול כנגדם באופן מיידי״, גבריאל סנדרוביץ׳, נשיא הקהילה היהודית בפורטו, אמר לתקשורת הפורטוגזית.  

״שלט אחד השווה את העיר חיפה לשכונה בואוויסטה בה ממוקם בית הכנסת של הקהילה, ושלט אחר התייחס לבעלי הבתים היהודים, מה שמהווה התקפה ממשית כנגד תושבי העיר היהודים והישראלים. במדינה בה 10 מיליון תושבים ורק 5,000 מתוכם יהודים אשר רובם הגיעו למדינה בעשור האחרון, המיעוט היהודי שוב מואשם בפגיעה בזכויות הבסיסיות של הפורטוגזים, כמו הזכות לדיור בר השגה״, אמר סנדרוביץ׳.  

בית הכנסת של הקהילה היהודית בפורטו הושחת שלושה ימים לאחר הטבח שביצע חמאס בתושבי יישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר. אלמונים ריססו על חזית בית הכנסת סיסמאות פרו פלסטיניות: ״שחררו את פלסטין״ ו״אפרטהייד״.

״ההשחתה של בית הכנסת שלנו מראה כיצד יהודי העיר מיד מואשמים על קבוצה של אנשים הקוראים ״לנקות את העולם מיהודים וממדינת ישראל שבין הנהר לים, למרות שאין להם מושג איפה הים והיכן הנהר ומה שוכן ביניהם״, הוסיף סנדרוביץ׳. ״באם המנהג הזה של הסתה לאלימות ושנאה כנגד יהודי פורטוגל ימשיך להתקיים, אנחנו עלולים להגיע למצב בו יש מי שמאמץ את הרעיונות האלה ועלול לירות באנשים חפים מפשע ברחובות מתוך שנאה עיוורת״. 

שגריר ישראל בפורטוגל, דור שפירא, הביע אף הוא תדהמה ממופע השנאה והאנטישמיות שהתרחש בשבת האחרונה ברחובות העיר פורטו. שפירא אמר לתקשורת המקומית כי הוא ״תומך בחופש הביטוי. אך ההפגנות אלה מנוצלות להפצה של רעיונות אנטישמיים, גזעניים ומחוללי שנאה. וזה בדיוק מה שהשלטים האלה אומרים. זה חייב להיות קו אדום שאסור לחצות אותו במגבלות חופש הביטוי״, אמר.