שלטון החות'ים בתימן הולך ונהיה אכזרי יותר עם הוצאות להורג והלקאות פומביות שהולכות ונהיות תדירות יותר ויותר, כך דיווחה העיתונאית מלאני סוואן בטלגרף הבריטי מפי מומחים ואזרחים.

פעילי זכויות אדם, גורמי תקשורת ואפילו דייגים הפכו לחלק מהיעדים בשבועות האחרונים של החות'ים. "החות'ים משתמשים בהתקפות שלהם בים האדום ככיסוי להפרת הזכויות בביתם", אמרה ניקו ג'פרניה, חוקר מארגון Human Rights Watch (HRW), לעיתון הבריטי. "בעוד החות'ים עסוקים בקידום תדמית לעולם שהם מגנים על הפלסטינים בעזה מפני הזוועות של ישראל, הם משתיקים את התימנים שמעזים לבקר אותם", טען.

ג'ארניה טענה בנוסף כי חלה עלייה בעינויים ובהוצאות להורג בפומבי מאז שהחות'ים החלו לתקוף ספינות בים האדום. ראשיד מערוף, מיחידת התקשורת של צבא תימן, העלה טענה דומה. "רבים מעונשי המוות ניתנו לאחר המלחמה בעזה", אמר. "כולנו שוקלים ברצינות לעזוב את תימן כדי לחיות בחו"ל. אין ביטחון במדינה. לחות'ים יש השפעה רבה... כולנו בסיכון", סיפר. 

מערוף הצביע על המקרה של פעילת זכויות האדם פאטימה אל-ערולי, שלפני שבועיים נידונה למוות בשל האשמות של ריגול עבור איחוד האמירויות הערביות שהייתה חלק מקואליציה בראשות סעודיה נגד החות'ים מאז 2015. "החות'ים עצרו אותה לפני שנתיים עם שובה מדובאי", הסביר מערוף. כעת, היא אחת ממספר לא ידוע של אנשים שנגזרו עליהם גזר דין מוות. 

החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

חאלד אטק סאלח אל-עוואדי, רק בן 15, הוא אזרח תימני נוסף שעומד להורג. הוא נתפס לראשונה על ידי החות'ים לפני שנתיים. "אמו של הילד התחננה בפני ההנהגה החות'ית לשחרר את בנה היחיד. אין לה ילדים (אחרים)", אמר מערוף."המיליציות התנקשו בפעילי תקשורת רבים", המשיך. "נחשפתי להרבה איומים וניסיונות התנקשות, ונאלצתי לנסוע לגבול עם סעודיה לעבוד כאן באזור צבאי שנחשב בטוח יותר".

בראא שיבאן, עמית שותף במכון Royal United Services, אמר שההשתלטות החות'ים על מערכת המשפט בתימן סייעה להקל על סבב ההוצאות להורג האחרון. "מוחמד אל-חות'י, אחד המפקדים הבכירים של החות'ים, פיקח על השינוי במבנה השיפוטי שנתן לו שליטה על מערכת המשפט המאפשרת לזרז עונשים כשהם צריכים", אמר. 

בעבר היו למערכת שלוש רמות, כאשר כל עונש הוצאה לפועל נידון בידי בית המשפט העליון. "החות'ים זירזו את כל התהליך הזה שפעם לקח שנתיים עד כדי כך שאנשים קיבלו צווי הוצאה להורג בתוך ימים", אמר שיבאן. "הם אפילו הוציאו צו בית משפט שמתיר להם להחרים רכוש, מה שאפשר להם לקחת רכוש ונכסים של כל מי שהם לא אוהבים", הוסיף. 

החות'ים (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )
החות'ים (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )

ע'לב עלי אחמד אל-קודאימי, פעיל זכויות אדם תימני בוועדה הלאומית של המדינה לחקירת הפרות זכויות, אמר כי דייגים מקומיים נהרגים על ידי החות'ים בשל התנגדות לאיסור דיג שהוטל על ידי ארגון הטרור. "שמונה דייגים ממחוז אל-חוחה נעלמו לפני חודש וגופותיהם לא נמצאו עד עכשיו", אמר.

"בינתיים, כוחות חיל הים מצאו בשבוע שעבר גופות של שני דייגים עם סימני ירי ועד לרגע זה זהותם לא ידועה מאחר והגופות התפרקו בצורה כה קשה", הוסיף. רוב תושבי מחוזות חוף הים האדום בתימן תלויים בדיג כדי לשרוד. איסור הדיג של החות'ים עשוי להחמיר את רמות הרעב בקרב אוכלוסיות אלו. 

"המבצע הזה באמתלה של מלחמת עזה והעניין הפלסטיני הוביל לקיפוחם של מאות דייגים שמפרנסים אלפי משפחות שנותרו ללא מקור הכנסה לעצמם ולמשפחותיהם", אמר אלקודאימי. "הדיג נאסר לחלוטין וכל סירת דיג בים חוסלה, סיכם. 

החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

החות'ים צמחו מתוך שבט החות'ים שהוא פלג של מוסלמים-שיעים-זיידים, המהווה כ-30% מאוכלוסיית תימן. החות'ים השתתפו בהפיכה בתימן (2011) אולם הם דחו את החלטות "November 2011 Gulf Cooperation Council" אשר כללו חסינות עבור הנשיא סאלח וכן סירבו להשתתף בקואליציה יחד עמו.

דרך התנגדות אלימה הצליחו החות'ים להשיג שליטה מלאה על מחוז צעדה וב-2011 גם על חלקים נרחבים מן המחוזות עמראן, אל-ג'וף וחג'ה. בספטמבר 2014 השתלטו על חלקים מעיר הבירה צנעא וכן על משרדי ממשלה ותחנת רדיו. המאבקים נמשכו כאשר לחות'ים הייתה התנגדות עזה גם מכיוון פלוגות אל-קאעידה סוניות בתימן, אולם שליטתם הלכה וגברה עד שבפועל בפברואר 2015 כבר הצליח המרד עד כדי כך שהחות'ים הודיעו כי הם שולטים למעשה על תימן כולה ויכוננו ממשל "בזמן הקרוב" וכן כי "המרחב לשיתוף פעולה, לשותפות ולאחווה פתוח לכל מי שמעוניין לסייע בבנייה ולא בהריסת המדינה".

הם פיזרו את הפרלמנט והכריזו על כינון מועצת המהפכה כגוף השולט על תימן. על פי הערכות ארצות הברית וסעודיה, המורדים החות'ים קיבלו סיוע מאיראן, אשר איפשר להם את הניצחונות במערכות שהם ניהלו. הצבא החות'י מונה בין 350–500 אלף לוחמים שיעים החמוש  בכלי נשק מתקדמים, טילים וכטב"מים. את הצבא החות'י מאמנים משמרות המהפכה.