חמאס הובס בחלקים רבים של רצועת עזה. זה נכון במיוחד במונחים של הגדודים, היחידות הטקטיות הארגוניות שבהן השתמש כדי לשלוט באזורים שונים בעזה. מתוך 24 גדודי חמאס, מאמינים שיותר מ-18 הובסו או הושמדו. עם זאת, חמאס ממשיך לשלוט ברפיח, אזור מפתח על הגבול המצרי, שם הוא שולט בסיוע ההומניטרי הנכנס לעזה.

מאבק רפיח: מוקד הקרבות שעשוי למוטט את חמאס
צה"ל למצרים: יש להתפנות מאזור מעבר רפיח, לא אחראיים לשלום כוחותיכם

עבור חמאס השליטה ברפיח תמיד הייתה חשובה. ארגון הטרור רוצה "לחנוק" את הסיוע וגם לשלוט במקורות אחרים, כמו סחורות מוברחות או מאגרי נשק. במשך השנים חמאס הבריח נשק ממצרים לאורך הגבול, כאשר מצרים ניסתה, כך לפי הדיווחים, לסכל זאת. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בשעה זו, ממתין האזור בדריכות לאפשרות שישראל וחמאס יילחמו ברפיח. תקשורת אל-עין באיחוד האמירויות דיווחה בחודש פברואר כי "החששות גברו בימים האחרונים מפני מתקפה ישראלית על העיר רפיח, על הגבול עם מצרים, שכעת סוגרת על רוב תושבי הרצועה ההרוסה כשהם נאלצים לברוח דרומה כדי להימלט מקרבות המתמשכים במשך זה חודשים כבר".

אל-ג'זירה בקטר, שם חיים מנהיגי חמאס מובילים, דיווחה גם כי האו"ם אמר שיש לעשות "כל מה שאפשר" כדי למנוע התקפה של ישראל על רפיח. אתר תקשורת נוסף ציין גם כי מצרים הזהירה את ישראל לגבי רפיח ושמהלכים ישראלים שם יכולים לסכן את הסכם השלום.

בעיית הצפיפות בעיר הדרומית ביותר של עזה

עבור כמה פרשנים סוגיית ההומניטריות של צפיפות היתר בעיר בשל תושבי עזה שנמלטו מלחימה במקומות אחרים היא חשובה מאוד. עם זאת, לא ברור מדוע כל כך הרבה אנשים ברחו לרפיח במקום לאזור ההומניטרי בעזה ליד החוף, הנקרא אל-מוואסי. חמאס מרוויח מכך שיש לו מספר גדול של עקורים פנימיים ברפיח שהוא יכול להשתמש בהם כמגן אנושי.

בסופו של דבר, המטרה של חמאס היא הירדות. הוא יודע שאיבד שליטה על אזורים אחרים בעזה. הוא ניסה להחדיר בחשאי את חבריו חזרה לצפון עזה וגם שאף לשמור על שליטה אזרחית על אזורים בצפון. עם זאת, כשמדובר ביחידות הטרור בפועל שלו, הוא ספג הרבה אבידות. חמאס ממשיך להציב דרישות נוקשות לעסקת החטופים, וגם כשאיבד יותר שטח, דרישותיו גדלו. 

זו הייתה תוכנית החמאס מלכתחילה: הוא רצה להיכנס למחתרת ולהסתתר לכמה חודשים ואז לבנות לחץ בינלאומי על ישראל, ולאחר מכן לקום מחדש כפי שעשה אחרי מלחמות קודמות כמו ב-2009, 2012, 2014 ו-2021.

עבור חמאס, ההחזקה ברפיח היא מפתח להמשך קיום השלטון שלו בעזה. הוא צריך לשלוט בסיוע ההומניטרי כי זו הדרך שבה הוא שולט באזרחים העזתים. במשך השנים הוא עבד כדי ליצור שותפות סימביוטית עם ארגונים בינלאומיים, כך שהוא יכול לבנות מנהרות ולאחסן נשק ברחבי עזה ובה בעת לפנות הרבה מעבודת הסיוע שנעשית מעל הקרקע לאותם ארגונים. בדרך זו חמאס מרוויח וגם הארגונים הבינלאומיים מרוויחים כיוון ששני הצדדים יכולים לטעון שהם אחראים על מתן עזרה לאנשים.

עזתים ברפיח מעל ההריסות (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
עזתים ברפיח מעל ההריסות (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

במאמר בגרדיאן הבריטי מה-30 בינואר, התפקיד של חמאס ביחס לארגונים בינלאומיים נחשף. המאמר פרסם כי "בכיר באו"ם תיאר את רפיח, העיירה הדרומית ביותר בעזה, כ'המקום היחידי שנותר עם סדר אזרחי אמיתי' בזכות נוכחות המשטרה המקומית של חמאס" - וזאת למרות הטבח האכזרי שביצע בדרום ישראל ב-7 באוקטובר. 

המאמר כאמור מציג את המגמה לפיה חמאס מוצג באור חיובי על ידי ארגונים בינלאומיים שעובדים איתו ומסתמכים עליו. "פקיד הומניטרי בכיר" מסר לגרדיאן כי "עדיין רואים את משטרת חמאס באזורים ברצועה בהם נותרה לו אחיזה מסוימת בחוק וסדר במקומות, כולל בצפון הרצועה". חמאס מוצג כמי שמשליט "חוק וסדר" על ידי הנציגים הבינלאומיים.

התצוגה הזו של החמאס בעזה והספין החיובי שהוא מקבל על כך שהכניס חמושים שיסייעו במתן הסיוע ההומניטרי חשוב כדי להבין כיצד שליטת חמאס ברפיח היא "אחיזת החנק" שעוזרת לו לשמור על השלטון בעזה; על חמאס להמשיך ולשתף פעולה בעבודתו מול הארגונים הבינלאומיים - חמאס והארגונים הללו הפכו לתלויים זה בזה. מדינת הטרור החד-מפלגתית של חמאס מאפשרת להם לפעול ובתמורה, כמו מאפיה שמוכרת הגנה, הם מעמידים אנשים חמושים סביב שיירות הסיוע הומניטרי.