התקריות האחרונות כוללות מקרה של השחתה וונדליזם של בית הכנסת בעיר פורטו, של מרכז התרבות היהודית בליסבון, בחברות הקשורות לישראלים, באוניברסיטאות בעלות שותפויות עם ישראל, איומים על האוכלוסייה היהודית, כרזות בגנות בעלי בתים ישראלים ורשימה של אנשי עסקים יהודים ישראלים שפורסמה בעיתון פוליטי כמי שתורמים בין היתר לעליית מחירי הדיור במדינה.

בטקס לציון יום השואה הבינלאומי והמאבק באנטישמיות, שנערך ב-2 בפברואר בבית הכנסת בליסבון, דרש שגריר ישראל בפורטוגל, דור שפירא, לנקוט צעדים דחופים. 

השגריר דור שפירא אמר בנאומו: "הרוב המוחלט של הציבור בפורטוגל מגנה ומתנגד, וניתן לראות שזה מגיע רק מהקצוות ועדיין מחייב קול חזק וברור מכל ההנהגה במדינה שתגנה את זה".

בהפגנה שנערכה לאחרונה למען דיור בר השגה בפורטו, חלק מהמפגינים נשאו שלטים הקוראים "לא לשכור בית מרוצחים ציונים", ו"לא חיפה ולא בואוויסטה, היפטרו מההון הציוני". בואוויסטה, שכונה בעיר פורטו המוזכרת באחד השלטים, היא מקום מושבו של בית הכנסת המרכזי של הקהילה היהודית בפורטו ושל מספר גדל והולך של תושבים יהודים וישראלים החיים בעיר. 

בעקבות אותה הפגנה, ב-30 בינואר פרסם העיתון Esquerda.net כתבה הסוקרת שמות של חברות ושל משקיעים ישראלים בנדל"ן בעיר פורטו, מבלי להבהיר כלל כי הם מייצגים אחוז זעיר מהמשקיעים בשוק. גם הפעם, אף מנהיג מפלגה לא גינה את דבר פרסומה של ״רשימה" שכזו, של יהודים וישראלים שהואשמו בגלוי ובפומבי בפגיעה בזכות לדיור בר השגה.  

״ההיסטוריה של פורטוגל כוללת פרק ארוך ומחריד של האשמת תושבי המדינה היהודים בתחלואי החברה ושל יצירת רשימות של יהודים, מתקופת האינקוויזיציה ועד השואה", אמרה נשיאת בני ברית פורטוגל, גבריאלה קנטרגי. ״אסור לתת לזה להימשך וחייבים לעצור כאן, כי אנחנו היהודים יודעים לאן הדרך הזו מובילה. לא ייתכן שראשי מפלגות מכל הזרמים הפוליטיים ישמרו על שתיקה מוחלטת נוכח השנאה הזו. יש שיראו בשתיקה הרועמת הזו אור ירוק להמשיך ולתקוף יהודים, מה שעלול להוביל לאלימות ולנפגעים", הוסיפה. 

הקהילה היהודית בפורטו הגישה בסוף השבוע שעבר תלונה פלילית לתובע הכללי של פורטוגל, בדרישה להגיש כתבי אישום בגין הסתה לשנאה ולאלימות נגד אזרחים ותושבים ישראלים ויהודים, עבירה פלילית שהעונש עליה על פי החוק הפורטוגלי נע בין שנה לשמונה שנים. היא גם קראה לנקוט צעדים נגד העיתון Esquerda.net, שנקב בשמותיהם של יהודים ויצר מצג שווא לפיו הם אשמים במשבר הדיור.

בתלונתה הרשמית טוענת הקהילה כי נשקפת סכנה מיידית לביטחונם הפיזי והכלכלי של ה"ציונים הרצחניים", כפי שכונו על ידי המפגינים ובעיתון Esquerda.net.

בית הכנסת של הקהילה היהודית בפורטו, הגדול ביותר בחצי האי האיברי, המכונה "מקור חיים כדורי" הושחת על ידי אלמונים ב-10 באוקטובר, שלושה ימים לאחר הטבח שביצע חמאס בתושבים המתגוררים ביישובי עוטף עזה, כשכתובות "אפרטהייד" ו"שחררו את פלסטין" רוססו על חזית בית הכנסת. גם בהזדמנות זו, אף מנהיג פוליטי פורטוגלי לא גינה את המתקפה.

בפורטוגל שלפני שנים בודדות חיו במדינה לא יותר מ-400 יהודים, וכיום חיים בה כ-5,000 איש, המהווים כ-0.05% מאוכלוסייה של 10 מיליון תושבים. "אנחנו צריכים לשמוע גינוי מוחלט של כל המפלגות המובילות בפורטוגל ולראות פעולות קונקרטיות שננקטות על ידי רשויות החוק ואכיפת החוק נגד אלה שמפיצים שנאה ואלה שמחזקים אותם בתקשורת", הוסיפה קנטרגי.