איום אמריקאי לפגוע בחברות שעושות עסקים עם רוסיה באמצעות סנקציות צינן את הסחר הרוסי-טורקי, ואף שיבש והאט חלק מהתשלומים עבור נפט שיובא ויוצא מטורקיה, כך דווח היום (שישי) בסוכנות הידיעות "רויטרס" לפי שבעה מקורות הבקיאים בנושא. 

אל תגידו לא ידענו - רוצים ללמוד אנגלית? יש לנו הטבה מיוחדת. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על פי הדיווח, הסנקציות האמריקאיות לא התקדמו במפורש בתחום האנרגיה, אבל כן פגעו ועכבו כמה מהתשלומים של טורקיה עבור נפט גולמי רוסי וההפך.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בירך בראיון שנערך לאחרונה את טורקיה וכינה אותה "כשותפת האנרגיה האמינה ביותר בתוך חרם הגז האירופי". בעוד שממשלות אירופה מחרימות את הגז הטבעי הרוסי, פוטין הדגיש את חשיבות תפקידה של טורקיה בשמירה על קשרי אנרגיה חזקים.

בניגוד לטענות שמוסקבה הגבילה את משלוחי האנרגיה לאירופה, פוטין הדגיש את המשך שיתוף הפעולה בין רוסיה לטורקיה באמצעות צינור "טורק-סטרים" העובר לאורך קרקעית הים השחור. פוטין הצהיר שרוסיה מעדיפה לקוחות מחוץ לאירופה עבור יצוא האנרגיה שלהם ויכולה "להסתפק" בכך.

היחסים הכלכליים של טורקיה עם רוסיה הם רב-צדדיים, וכוללים סקטורים כמו תיירות, גז, תבואה וסחר חקלאי. קשרים הדוקים אלה עוררו אי נחת בקרב מדינות המערב. אף על פי כן, טורקיה ורוסיה מצאו את עצמן מסוכסכות סביב סכסוכים שונים, כולל בסוריה ובלוב שם הן תומכות בצדדים מנוגדים. המתיחות נוצרה גם בשל המחלוקות המתמשכות בין אזרבייג'ן לארמניה בדרום הקווקז. 

חייל ארמני בלחימה מול אזרבייג'ן (צילום:  Defence Ministry of Armenia/Handout via REUTERS)
חייל ארמני בלחימה מול אזרבייג'ן (צילום: Defence Ministry of Armenia/Handout via REUTERS)

יתר על כן, דחיית ביקורו המתוכנן של פוטין בטורקיה לסוף אפריל או תחילת מאי הוסיפה ממד חדש למערכת היחסים המתוחה. במקביל, חברת ההגנה הטורקית בייקר הודיעה על הקמת מפעל רחפנים באוקראינה, שצפוי להתחיל בייצור תוך שנה. התפתחות זו עוררה חששות, שכן חברי הוועדה ליחסים בינלאומיים בפרלמנט הרוסי רמזו שהמפעל עשוי להפוך ל"יעד לגיטימי" של מוסקבה. 

בתוך המורכבויות הללו, טורקיה מתמודדת גם עם חובות גז הטבעי מול רוסיה. פוטין לעומת זאת, דחה את פתרון החוב עד לאחר הבחירות הכלליות ב-2023, כמחווה של רצון טוב כלפי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. הבולטות של טורקיה כשותפת האנרגיה המרכזית של רוסיה בתוך חרם הגז האירופי ממחישה את הדינמיקה המורכבת שפועלת באזור.

בעוד טורקיה ביקשה לאזן את יחסיה עם אוקראינה, רוסיה ומדינות המערב, אינטרסים וסכסוכים מתחרים מציבים אתגרים מתמשכים. הכיוון העתידי של שותפויות האנרגיה והבריתות הגיאופוליטיות של טורקיה נותר לא ברור, מה שמוסיף מורכבות נוספת למצב מורכב ממילא.