אחרי ביטול הזכות להפלות, פסיקה חדשה מטלטלת את ארה"ב: בית המשפט העליון של אלבמה קבע בהחלטה ראשונה מסוגה כי גם עוברים מוקפאים הם "ילדים", ובעקבות זאת המוסד הרפואי הגדול ביותר במדינה הדרומית הודיע כי הוא עוצר ביצוע של הפריות מבחנה.  

שלושה זוגות מאלבמה תבעו את המרכז לרפואת רבייה בעיר מובייל על הרג בשוגג אחרי תקרית בשנת 2021, במהלכה מטופל במוסד הרפואי לקח מבחנות שבהם היו העוברים המוקפאים, אולם בגלל הטמפרטורות הקיצוניות הוא הפיל את המבחנות והן נשברו "והעוברים נהרגו". במרפאה טענו כי החוק של אלבמה על מוות בשוגג של קטין לא תקף לעוברים שאינם נמצאים ברחם.

על אף שבית משפט מחוזי קיבל את טענת המרפאה, שופטי העליון באלבמה פסקו כי החוק תקף גם עבור עוברים מוקפאים. השופט ג'יי מיטשל, שחיבר את דעת הרוב, ציין כי השאלה היא אם החוק "כולל יוצא מן הכלל שאינו כתוב לגבי ילדים שטרם נולדו שהיו מחוץ לרחם ביולוגי בעת שמתו". "על פי החוק הקיים, התשובה לשאלה היא לא: חוק המוות בשוגג של קטין תקף לכל הילדים שלא נולדו, בלי קשר למקום שבו היו", נכתב בפסיקה.

השופט היחיד בדעת המיעוט, גרג קוק, הבהיר כי המחוקקים הם שצריכים לקבל החלטה בנוגע לעוברים מוקפאים. "זה לא התפקיד שלי לשפוט אם סיום של ההליך הרפואי הזה הוא טוב או לא - אבל ללא ספק תהיה לכך השפעה עצומה על רבים באלבמה", כתב. "וזה מדגיש את הצורך שהרשות המחוקקת - לא בית המשפט - יטפל בסוגיות האלה באמצעות הליך חקיקה".

בשל ההחלטה, הודיעה אמש אוניברסיטת אלבמה בברמינגהם, שמהווה את המרכז הרפואי הגדול במדינה, כי היא עוצרת את ההליכים לביצוע הפריות מבחנה. "אנחנו עצובים מכך שזה ישפיע על הניסיון של המטופלות שלנו לזכות בתינוק באמצעות הפרייה חוץ גופית, אבל אנחנו חייבים להעריך את האפשרות שהמטופלות שלנו והרופאים שלנו עלולים לעמוד לדין פלילי או לעמוד מול פיצויי נזיקין על שפעלו בהתאם לנוהל של טיפולים בהפרייה חוץ גופית", מסרה דוברת האוניברסיטה, סוואנה קופלון.

על אף שהפסיקה לא הוציאה את הפריות המבחנה מחוץ לחוק ולמרות שמדובר בפסיקה שתקפה רק לאלבמה, תומכי זכויות הנשים חוששים שמדובר בתקדים שיתפשט למדינות נוספות ברחבי ארה"ב, בעיקר מדינות עם מושלים ומחוקקים שמרנים, בדומה לגל ההגבלות על הפלות לאחר ביטול פסיקת רו נגד ווייד בבית המשפט העליון ביוני 2022. "נכון לעכשיו, יש לנו מערכת שבה הפלה אסורה לחלוטין ב-12 מדינות. החשש שלי שזה יקרה גם עם הפרייה חוץ גופית וטיפולי הפרייה אחרים", אמרה קייטי או'קונור, מנהלת מדיניות הפלות פדרלית במרכז הלאומי לחוקי נשים.

בבית הלבן גינו את החלטת השופטים באלבמה והזהירו כי "זה בדיוק הכאוס שציפינו לו כאשר בית המשפט העליון ביטל את רו נגד ווייד וסלל את הדרך לפוליטיקאים כדי שיקבעו חלק מההחלטות האישיות ביותר שמשפחות יכולות לקבל", נמסר.

מנגד, ניקי היילי, היריבה היחידה של דונלד טראמפ בבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית, הצהירה כי היא תומכת בפסיקה באלבמה. "עבורי, עוברים הם תינוקות", אמרה. "כאשר מדברים על עובר, עבורי זה דיבור על חיים".