שר ההגנה הגרמני, בוריס פיסטוריוס, הזהיר כי רוסיה מנסה לעורר פילוג באמצעות ההדלפה של שיחה רגישה בין קצינים בכירים בחיל האוויר הגרמני על משלוח טילים ארוכי טווח לאוקראינה ועל נוכחות של חיילים בריטים וצרפתים באוקראינה, אולם בינתיים הקרמלין משיג את מטרתו כאשר בקרב בעלות בריתה של גרמניה גוברת הביקורת על ברלין, ובמיוחד על הקנצלר אולף שולץ.

ביום שישי, פרסמה מרגריטה סימוניאן, המנהלת של ערוץ RT, אחד השופרות המרכזיים של הקרמלין, הקלטה קולית של 38 דקות של שיחה מה-19 בפברואר של ארבעה קצינים בלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, בהם מפקד החיל אינגו גרהרץ, שבמהלכה הם שוחחו על האפשרות של משלוח של טילי אוויר-קרקע ארוכי טווח מדגם טאורוס לאוקראינה ועל היכולת שלהם להרוס את גשר קרץ' שמקשר את רוסיה עם חצי האי קרים.

בנוסף, הקצינים דיברו על כך שיש נוכחות של חיילים בריטים וצרפתים באוקראינה על מנת לסייע לכוחות המקומיים להפעיל את טילי ה-Storm Shadow הבריטיים ואת טילי השיוט SCALP הצרפתיים נגד יעדים אוקראיניים במרחק רב.

הקרמלין האשים כי השיחה "מראה שוב את המעורבות הישירה של המערב הקולקטיבי בסכסוך באוקראינה". מוקדם יותר היום אף זומן השגריר הגרמני במוסקבה, אלכסנדר למבסדורף, לשיחת בירור במשרד החוץ הרוסי.

גרמניה אישרה כי מדובר בשיחה אותנטית, שבוצעה באמצעות רשת התקשורת Webex, שאינה נחשבת למאובטחת. עם זאת, שר ההגנה פיסטוריוס האשים כי ההדלפה היא חלק מ"לוחמת המידע" שרוסיה מפעילה נגד גרמניה ונגד מדינות המערב. "ההקלטה הזו נועדה לערער אותנו", אמר אתמול. "אני מקווה שפוטין לא יצליח".

למרות זאת, ההדלפה יצרה מתיחויות בין גרמניה לבין בריטניה וצרפת, במיוחד מאחר שגם הקנצלר שולץ אישר את דבר נוכחותם של חיילים של שתי המדינות על אדמת אוקראינה, עוד לפני הפרסום ברוסיה ביום שישי. "קשה להתייחס לגרמנים ברצינות כעת", אמר מומחה ביטחוני צרפתי לדר שפיגל.

"ההצהרות של שולץ שגויות, בלתי אחריות והן סטירה בפרצופן של בעלות הברית", אמרה אליסיה קירנס, יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט הבריטי, שגם מתחה ביקורת על הקנצלר עצמו שלא מאשר משלוח של טילי טאורוס לאוקראינה. "אנחנו צריכים לבחור - או שניתן לאוקראינה מה שהיא צריכה, או שנראה עוד שפיכות דמים וכישלון מוחלט של ההרתעה".

שר ההגנה הבריטי לשעבר, בן וואלאס, האשים כי שולץ הוא האדם הלא נכון בזמן הלא נכון בתפקיד הלא נכון", בעוד שחבר הפרלמנט, טוביאס אלווד, לשעבר יו"ר ועדת הביטחון של בית הנבחרים, ציין כי פרסום ההקלטה מהווה "מבוכה" עבור גרמניה. "למה לא שומרים על פרוטוקולים בסיסיים? בהתחשב באינטנסיביות שבה רוסיה מרגלת אחרי גרמניה ומדינות נוספות", אמר בשיחה עם הבי-בי-סי.

בינתיים, כדי להוסיף שמן למדורה, סיפק משרד ההגנה הגרמני דוגמה נוספת לאי שמירה על ביטחון מידע. באתר המשרד פורסם היום קישור "מאובטח" להצהרתו של השר פיסטוריוס מאתמול בפרשה, אולם הסיסמה שהופיעה הייתה הבסיסית ביותר - 1234. "לפני שבוע, זו הייתה יכולה להיות בדיחה. אחרי ההאזנה שביצעו מרגלים רוסים לצבא הגרמני, זה מביך בצורה קיצונית", סיכם הצהובון הבילד.