כיצד הצבא האמריקני ישתמש ברציף כדי לספק סיוע לעזה? הבנייה תימשך עד חודשיים ותדרוש 1,000 חיילים אמריקאים שיישארו מחוץ לחוף, אומרים גורמים רשמיים. לאחר השלמתו, הדבר יאפשר משלוח של שני מיליון ארוחות מדי יום.

"קורא לו להתפטר": המפכ"ל שבתאי תחת מתקפה מכיוון לא צפוי | צפו
ג'ו ביידן תחת מתקפה קשה: "הנשיא חלש ועבר פוליטיזציה"

צבא ארה"ב צופה כי הרציף שיוקם מול קו החוף של עזה בשבועות הקרובים, יאפשר משלוח של שני מיליון ארוחות מדי יום לפלסטינים המתמודדים עם רעב, אמר הפנטגון ותיאר את תוכניתו לטפל במשבר ההומניטרי שם מבלי לפרוס כוחות אמריקאים.

בניית המזח מהחוף והכביש המחבר אותו ליבשה יימשכו עד 60 יום וידרשו כ-1,000 חיילים אמריקאים, אמר האלוף פטריק ריידר, מזכיר העיתונות של הפנטגון, לכתבים.

כוחות ארה"ב, כולל חטיבת התחבורה ה-7 של הצבא שבסיסה בווירג'יניה, ישתתפו במאמץ. המבצע יכלול הקמת הרציף שיאפשר לספינות לספק סיוע, שיועמס לאחר מכן על ספינות תמיכה של חיל הים. הנתיב הדו-נתיבי ינווט אל אתר נחיתה על החוף ויאובטח לקרקע על ידי אנשים שאינם אמריקאים. לאחר מכן, משאיות יגשו לשביל כדי לאסוף ולהוביל את הסיוע.

מחבלי חמאס יורים על תושבי עזה כשלוקחים סיוע הומניטרי (צילום :רשתות ערביות)

וושינגטון מתואמת עם מדינות אחרות באזור, האו"ם וקבוצות הומניטריות כדי לקבוע כיצד יחולק הסיוע ברגע שיגיע ליבשה. צוות אמריקאי נשאר על הכביש או על הספינות, אמר.

כשנשאל אם הפנטגון סבור שלוחמי חמאס יכוונו את נשקיהם על כוחות אמריקאים הפועלים מהחוף, אמר ריידר שזה "בהחלט אפשרי". הוא הוסיף כי, "אם לחמאס באמת אכפת מהעם הפלסטיני, אז אפשר לקוות שהמשימה הבינלאומית הזו לספק סיוע לאנשים הזקוקים לכך תוכל להתרחש באין מפריע". הסיוע יועבר דרך קפריסין, שם הסחורה תעבור בדיקה על ידי ישראל.

משלוחים של סיוע הומניטארי שאינו מארה"ב לעזה דרך הים עשויות להתחיל בסוף השבוע, אמר גורם אירופי. ראש הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי עזה עומדת בפני "קטסטרופה, זו הסיבה שהיום הרפובליקה של קפריסין, הנציבות האירופית, איחוד האמירויות הערביות וארה"ב - כמובן גם נתמכות על ידי שותפים קריטיים אחרים - הודיעו על כוונתנו לפתוח את המסדרון הימי כדי לספק כמויות נוספות של סיוע הומניטרי. בדרך הים," היא אמרה.

World Central Kitchen , קבוצת סיוע שהוקמה על ידי השף חוסה אנדרס, מספקת סיוע במזון למשימה, כמו גם "צוותים בקפריסין ובעזה", כתב ברשתות החברתיות.

מספר אתגרים לוגיסטיים וביטחוניים צפויים עם תחילת התוכנית, לדברי ג'יימי מקגולדריק, המתאם ההומניטרי של האו"ם לעזה. "מה קורה אחרי שהעזרה מגיעה לרציף? איך הציוד עולה על משאיות ויוצא להפצה? אלו שאלות שלדעתי עדיין לא נענו", אמר. "הבעיה שאנו מתמודדים איתה כעת היא שרבים מהכבישים אינם פעילים, או בכבישים הפתוחים, קשה לעבור דרך ההמונים והעומס", אמר מקגולדריק.