שילמו את מחיר הניסויים בפצצת אטום: הסרט עטור הפרסים "אופנהיימר" עוסק בחייו של הפיזיקאי היהודי-אמריקאי רוברט אופנהיימר, שעמד בראש מעבדות לוס אלאמוס בניו מקסיקו שבארצות הברית, שבהן פותחו והורכבו פצצות האטום במסגרת פרויקט מנהטן במהלך מלחמת העולם השנייה. אך הסיפור שלא סופר הוא על מספר משפחות שגרו בסמוך לניסויים, וחלו בסרטן - כפי שדיווחו היום (שבת) ב-BBC הבריטי.

האתר של פרויקט מנהטן בלוס אלמוס, ארה''ב (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
האתר של פרויקט מנהטן בלוס אלמוס, ארה''ב (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

טינה קורדובה שמתגוררת באלבקרקי, ניו מקסיקו - כשעתיים נסיעה מהמקום שבו פותחה פצצת האטום, היא אחת מה"דאוווינדרים": מונח המשמש לתיאור הקהילות שטוענות שהושפעו מהקרינה של הפיצוץ הראשון בעולם של נשק גרעיני, שהתרחש במדבר. היא סיפרה לעיתון הבריטי בעת שדפדפה באלבום תמונות משפחתי ישן בסלון ביתה: "שני הסבים הגדולים שלי חלו בסרטן, שתי הסבתות שלי חלו בסרטן, לאבי היו שלושה סוגי סרטן שונים, לאחותי יש סרטן. איבדתי את הספירה של הדודות והדודים ובני הדודים שחלו בסרטן. והמשפחה שלי לא ייחודית".

הפיצוץ הוא רגע השיא בסרט, כאשר המדענים מקבלים משקפיים כהים ומתאספים כדי לראות את העבודה שלהם - הופכת למציאות. קורדובה אומרת שהסרט "אופנהיימר" לא חושף דבר מההשלכות של פצצת האטום, שהיא ומשפחתה חיים איתן במשך דורות: "אנחנו מאמינים שנחשפנו יתר על המידה לקרינה במהלך ניסוי הטריניטי, ולאחר מכן גם במהלך הפצצות שפוצצו בנבאדה". היא עצמה אובחנה כחולה בסרטן בלוטת התריס בגיל 39.

ניסוי טריניטי היה הניסוי הגרעיני הראשון, שבמהלכו הופעלה לראשונה בהיסטוריה פצצה גרעינית. הניסוי נערך על ידי הצבא האמריקאי ב-16 ביולי 1945 בניו מקסיקו שבארצות הברית, ומטרתו הייתה לבחון את יעילות הפצצה החדשה בטרם ייעשה בה שימוש צבאי במלחמת העולם השנייה. עוצמת הפיצוץ בניסוי הייתה שקולה לכ-20 קילו-טון TNT.

אדם נוסף שנפגע הוא פול פינו שמספר ש"נפל לו האסימון" כאשר השתתף בהרצאה של קורדובה בנוגע לקרינה לפני כמה שנים: "זו הייתה הבנה אכזרית שירדה עלינו כמו מפולת שלגים". משפחתו גרה כ-56 קילומטרים מהניסוי הגרעיני הראשון, ניסוי טריניטי, וגם קרובי משפחתו נפטרו מסרטן: אחיו נפטר מסרטן הקיבה, ואמו מסרטן העצמות. אחותו חולה בסרטן בלוטת התריס, ובתו חלתה בסרטן העור. לשתיים מדודותיו היו גידולי מוח.

האתר ''פרויקט מנהטן'' ו''פרויקט לוס אלמוס'' בארה''ב (צילום:  REUTERS/Brian Snyder)
האתר ''פרויקט מנהטן'' ו''פרויקט לוס אלמוס'' בארה''ב (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

ממשלת ארה"ב שילמה והקימה קרנות פיצויים באזורים שבהם חיו אנשים והתרחשו בהן בדיקות גרעין - אך מדובר בשנים מאוחרות יותר, וניו מקסיקו עדיין לא נכללה. גם בסרט הייתה התעלמות מהסיטואציה: "יוצרי הסרט מעולם לא נתנו שום הכרה להקרבה או לסבל של תושבי ניו מקסיקו", אמרה קורדובה בצער ל-BBC. כיום, בלוס אלמוס שבניו מקסיקו עדיין מגיעים המדענים ועובדים על ייצור הרכיבים לראשי נפץ גרעיניים, והמעבדה - מגבירה את הייצור. גם היום באלבקרקי שבניו מקסיקו, נלחמת קבוצה קטנה של פעילים ומוחאת על המשך העבודה בלוס אלמוס. "תגידו 'לא' לגרעין!", "לאסור את הפצצה" - נכתוב בכרזות.

''פרויקט לוס אלמוס'' בארה''ב (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
''פרויקט לוס אלמוס'' בארה''ב (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

כשטקס האוסקר מתקרב, ואיתו גם כנראה הזכייה של הסרט "אופנהיימר" בכמה מהקטגוריות, קורדובה אומרת כי היא "מקווה שהבאז סביב הסרט יאיר על הסיכונים הבריאותיים", שלדבריה הם "ברורים ואמיתיים". "ללא תושבי ניו מקסיקו - לא היה מחקר, ולא היה את הסרט", מסכמת.