כ-60 סטודנטים יהודים צרפתיים הלומדים בפורטוגל חתמו על עצומה המבקשת מהנשיא מקרון לתבוע מפורטוגל את החזרתו לשירות צבאי של מי שהפך בימי חייו ל״דרייפוס הפורטוגלי״ כשגורש משירות צבאי בשל פעילות דתית. 

״אנו, סטודנטים יהודים צרפתיים, הלומדים בפורטוגל, מבקשים מכבוד נשיא צרפת להשתמש בהשפעתו על האיחוד האירופי כדי לאלץ את פורטוגל להציב מחדש את קפטן בארוס בסטו, הידוע כ״דרייפוס הפורטוגלי״, בשירות צבאי, גם אם לאחר מותו, ורק באופן סימבולי״ נכתב בעצומה אל הנשיא. 

בארוס בסטו היה קפטן בצבא הפורטוגזי. לאחר שהמיר את דתו ליהדות במרוקו, הוביל את הקהילה היהודית בפורטו, שאז כללה בעיקר יהודים ממוצא אשכנזי. לימים נודע כמי שניסה ללא הצלחה להחזיר למקורות היהדות קבוצה של צאצאי ״הנוצרים החדשים״ שאולצו להמיר את דתם לנצרות בתקופת האינקוויזיציה הפורטוגזית, במאה ה-16.

בסטו, יליד 1887, היה בן דורו של אלפרד דרייפוס הצרפתי. גם הוא היה קורבן לרדיפה של הודעות אנונימיות אשר האשימו אותו באופן שקרי בפעילות הומוסקסואלית. בית משפט פורטוגזי מצא כי ההאשמות שעל בסיסן סולק משירות צבאי ב-1937 היו שקריות, אך קבע כי מעורבותו של הקפטן בביצוע ברית מילה לצאצאי הנוצרים החדשים היתה לא מוסרית. 

"הקפטן הלך לעולמו בשנת 1961. ולמרות כל מאמצי המשפחה לתקן את העוול שנגרם לו, הוא לא זכה לטהר את שמו ולקבל בחזרה את דרגותיו הצבאיות. לפני חודשים אחדים המדינה השיבה לפניות המשפחה החוזרות ונשנות כי על המבקש בעצמו להגיש את הבקשה, בידיעה ברורה שקפטן בסטו כבר אינו בחיים זמן רב״, נכתב בעצומה של הסטודנטים לנשיא צרפת. 

איזבל בארוס בסטו, נכדתו של הקצין וסגנית נשיא הקהילה היהודית שסבה ייסד בפורטו, פעלה במשך שנים ארוכות להחזרתו הסמלית לשירות צבאי. בשנת 2012 היא הצליחה להביא להצהרת הפרלמנט כי ההחלטה לסלק את סבה משירות צבאי בשנת 1937 היתה אנטישמית. בשנת 2013 הצבא הודיע כי הקפטן יקודם לדרגת קולונל לאחר מותו. יותר מעשור חלף מאז אותה החלטה, אך המדינה לא תיקנה את המעוות. 

נרגשים מקורותיו של מי שהפך ל״דרייפוס הפורטוגזי״, הסטודנטים הצרפתים הלומדים בפורטוגל, מבקשים כעת מנשיא צרפת שיתערב לתיקון העוול שנגרם לקפטן בימי חייו ולא תוקן מעולם. ״צרפת היא מדינה מובילה באירופה במונחים של זכויות אדם ועליה להתערב כדי לשים קץ למתקפה הזו נגד החוק הבינלאומי והעם היהודי״, כתבו הסטודנטים בעצומה, ״אנו מבקשים מכבוד הנשיא לצפות בסרט ׳ספרד׳ שנעשה לכבודו של קפטן בארוס בסטו״, חתמו הסטודנטים את העצומה ושילבו בה לינק לסרט הזמין לצפייה אונליין ללא תשלום.