אוקראינה ציינה היום (ראשון) שנתיים לשחרורה של העיר בוצ'ה, שם טבחו חיילים רוסים במאות תושבים מקומיים באחד מפשעי המלחמה הגדולים ביותר מאז תחילת הפלישה הרוסית הנרחבת למדינה.

הנשיא וולודימיר זלנסקי הוביל את הטקס המרכזי שנערך ליד קיר הזיכרון שהוקם סמוך לכנסייה בבוצ'ה. הקיר מורכב ממספר אסטלות שעליהן לוחות ששמותיהם של הקורבנות שזוהו חקוקים עליהם, בעוד שחלק מהלוחות נותרו ריקים מאחר שיש עוד נרצחים בלתי מזוהים רבים. ראש הממשלה דניס שמיהל, יו"ר הפרלמנט רוסלן סטפנצ'וק ושגרירים זרים גם השתתפו באירוע.

"לפני שנתיים, כל העולם ראה את המשמעות האמיתית של הקרב שלנו פה בבוצ'ה", אמר זלנסקי. "כולם ראו שזו לא רק 'עוד מלחמה'. הם ראו איזה סוג של מלחמה זו. אוקראינה מגנה לא רק על הגבול של המדינה ועל הריבונות. עבורנו, זו מחמה להגן על אוקראינה ועל כל מה שגורם לאנשים להיות בני אדם".

הרס בבוצ'ה, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alkis Konstantinidis)
הרס בבוצ'ה, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alkis Konstantinidis)

הוא הוסיף כי "זו הסיבה שלמלחמה הזו יש חשיבות עולמית. זו מלחמה על הזכות של המדינה שלנו להתקיים, ובמקביל למען הזכות של כל אדם לחיות". "זו מלחמה כדי שאף אחד לא יעז להפוך לחיה טורפת כלפי אחרים", הכריז זלנסקי, שהביע תקווה "שכל העולם לא ישכח לעולם את המחיר של הקרב הזה ואת הרוע שאנחנו עוצרים פה על אדמתנו".

הצבא הרוסי כבש את בוצ'ה, שנמצאת צפונית מערבית לקייב, ב-27 בפברואר 2022, חמישה ימים לאחר תחילת הפלישה הנרחבת, עד שכוחות צבא אוקראינה השתלטו על העיר מחדש ב-31 במרץ. אז התגלו ממדי הטבח המחריד עם גופות ששכבו ברחובות במשך ימים ארוכים וקברים ביערות. לפי ההערכות, לפחות 1,400 בני אדם נרצחו ועד כה זוהו ורק 509 מתוכם.

החוקרים האוקראינים תיעדו יותר מ-9,000 פשעי מלחמה שנעשו בבוצ'ה והיום נמסר כי המשטרה כבר זיהתה יותר מאלף חיילים רוסים שהיו מעורבים בפשעים. "העיר הייתה תחת כיבוש במשך 28 יום, חטיפה, אונס, ביזה ורצח של אזרחים, כולל ילדים, וזו לא רשימה מלאה של מה שהצבא הרוסי ביצע בתקופה הזו", נאמר בפוסט שפרסמה המשטרה. "השוטרים האוקראינים תיעדו בזהירות את פשעי המלחמה הללו עבר בית הדין הפלילי הבינלאומי".