ממשלת בריטניה הודיעה כי היא תשלח ספינה של חיל הים המלכותי כדי לסייע למסדרון הימי להעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה, כאשר שר החוץ, הלורד דיוויד קמרון, הדגיש כי על אף שארצו תומכת בזכותה של ישראל להסיר את האיום מצד חמאס, התמיכה "אינה בלתי מותנית".

לפי ההודעה הבריטית, ספינה של חיל הים יוצאת למזרח הים התיכון במטרה לקחת חלק בהקמת המסדרון הימי שאמור להתחיל לפעול בתחילת החודש הבא. ארה"ב ומספר מדינת אירופיות גם משתתפות במיזם להקמת המזח הזמני שנועד לאפשר את העברת הסיוע מכיוון קפריסין. כמו כן, הממשלה הקצתה סכום של 9.7 מיליון פאונד עבור סיוע הומניטרי ושליחת מומחים וציוד עבור המסדרון החדש.

"המצב בעזה קשה והסיכון לרעב ממשי", מסר שר החוץ קמרון, "אנחנו עדיין מחויבים להביא סיוע למי שנזקקים לו נואשות. יחד עם ארה"ב, קפריסין ושותפות אחרות, אנחנו מקימים מזח זמני מול חוף עזה כדי להביא סיוע באופן מהיר ובטוח ככל שניתן". שר ההגנה, גרנט שאפס, הוסיף כי "מזח זמני חדש מול חוף עזה יהיה קריטי כדי לסייע למאמצים ההומניטריים".

נמל עזה (צילום: רחים חאטיב פלאש 90)
נמל עזה (צילום: רחים חאטיב פלאש 90)

במקביל, קמרון פרסם מאמר מיוחד בסאנדיי טיימס לציון חצי שנה למלחמה. הוא הזכיר כי ב-7 באוקטובר "העם היהודי ספג את הפוגרום החמור והרצחני ביותר מאז השואה" ודרש את השחרור המיידי של כל החטופים. הוא גם הבהיר כי הוא לא מסכים עם הקריאות להפסקת אש מיידית וקבועה כי "ישראל לא יכולה לצפות לחיים לצד ארגון שביצע התקפות כאלה ברוטליות ואשר הצהיר כי אם יוכל, הוא יעשה את זה שוב".

עם זאת, הוא קרא להפוגה זמנית שתאפשר שחרור של החטופים והכנסת סיוע ואשר תספק את הבסיס להפסקת אש קבועה. קמרון ציין כי ארצו תומכת בגירוש מנהיגי חמאס מהרצועה, בפירוק התשתית הצבאית של הארגון בעזה, לצד הקמתה של ממשלה פלסטינית חדשה ותמיכה בהקמת מדינה פלסטינית כחלק מפתרון שתי המדינות.

דיוויד קמרון (צילום: רויטרס)
דיוויד קמרון (צילום: רויטרס)

הלורד קמרון שם דגש במאמר על הזווית ההומניטרית ועל המחויבות של ישראל לאפשר הכנסת סיוע ולצמצם פגיעה באזרחים. "לישראל יש זכות להגנה עצמית ואנחנו תומכים בזה, אבל כמובן שהתמיכה שלנו אינה בלתי מותנית", הבהיר, "אנחנו מצפים מדמוקרטיה כזו גאה ומוצלחת לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי, אפילו כאשר היא ניצבת בפני אתגר כזה".

הוא הוסיף כי "לישראל, ככוח כובש, יש אחריות כלפי תושבי עזה, אבל זה גם אומר שהקהילה הבינלאומית חייבת לעבוד לצד ישראל במאמצים ההומניטריים כדי לשמור על האנשים בטוחים ולספק להם מה שהם צריכים". קמרון גם ציין כי ארצו פועלת לצרף נציג של ארגוני סיוע בינלאומיים למשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים כדי להבטיח את פעילות הארגונים ללא הפרעה.