ממשלת גרמניה הצהירה היום בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג כי ביטחון ישראל נמצא ב"ליבת" הביטחון הלאומי שלה, בתשובה לתביעה שהגישה נגדה ניקרגואה בטענה שהיא שותפה לרצח עם נגד הפלסטינים בשל הסיוע הביטחוני לישראל.

אחרי שדרום אפריקה הגישה את התביעה שמאשימה את ישראל בביצוע רצח עם נגד הפלסטינים במלחמה בעזה, הצטרפה גם ניקרגואה, תומכת ותיקה של הפלסטינים, למהלכים המשפטיים, הפעם נגד גרמניה. לפי התביעה, גרמניה מפרה את האמנה למניעת רצח עם בשל הסיוע הצבאי והפיננסי שהיא מעניקה לישראל.

אתמול, עם פתיחת הדיון בבית הדין בהאג, תקפו נציגי ניקרגואה את המדיניות הגרמנית. "זה לא משנה אם פגז ארטילריה נשלח ישירות מגרמניה לטנק ישראל שפוגע בבית חולים או שהוא נועד למלא את המאגרים הישראליים", התריס שגריר ניקרגואה בהולנד, קרלוס חוזה ארגואיו גומז. "העובדה היא שהבטחת האספקה והחלפת התחמושת חיוניים עבור ישראל כדי לקדם את ההתקפות בעזה". הוא הוסיף כי "גרמניה מודעת לסיכון המשמעותי שמבוצע רצח עם".

דניאל מולר, חבר צוות הפרקליטים מטעם ניקרגואה, האשים כי "זה תירוץ פאתטי עבור הילדים, הנשים והגברים הפלסטיניים שמצד אחד גרמניה מספקת סיוע הומניטרי, כולל באמצעות משלוחים מהאוויר, ומהצד השני היא מחדשת את הציוד הצבאי שמשמש להרוג או להשמיד אותם".

היום הגיעה שלב הטיעונים של נציגי גרמניה שהגנו על המחויבות של ארצם לביטחון ישראל. "ההיסטוריה שלנו היא הסיבה מדוע ביטחון ישראל נמצא בליבת מדיניות החוץ הגרמנית", הצהירה טניה פון אולסר-גלייכן. "ניקרגואה עיוותה בגסות את סוג התמיכה הגרמנית לישראל, כולל סוג אמצעי הלחימה וציוד צבאי אחר, האיכות של האספקה הזו והמטרות שלה". היא הדגישה כי "בניגוד לניקרגואה, גרמניה אינה עיוורת לעובדה שלחמאס יש מחויבויות תחת החוק ההומניטרי הבינלאומי".

כריסטיאן טאמס, שגם חבר בצוות המשפטי הגרמני, ציין כי ארצו לא סיפקה פגזי ארטילריה או תחמושת כלשהי לישראל מאז אוקטובר האחרון, וכי הרישיונות לייצוא של אמצעי לחימה נבחנים עם כל מקרה לגופו ומעבר לדרישות הבינלאומיות. "התמונה שהוצגה על ידי ניקרגואה היא בלתי מדויקת לכל הפחות, ובמקרה החמור יותר מדובר בייצוג שגוי באופן מכוון של המצב האמיתי", אמר. "עבור כל רישיון, הממשלה הגרמנית בוחנת אם יש סיכון ברור שאותו פריט במסגרת הרישיון ישמש לביצוע רצח עם, פשעים נגד האנושות או הפרות חמורות של אמנת ז'נבה".

במסגרת התביעה, ניקרגואה מבקשת כי בית הדין יורה לגרמניה להשעות את הסיוע שלה לישראל, ובמיוחד סיוע ביטחוני שכולל אמצעים צבאיים שעלולים להפר את האמנה נגד רצח עם. כמו כן, היא רוצה שבית הדין יורה לגרמניה לחדש את המימון שלה לסוכנות האו"ם אונר"א בעזה. ההערכות הן כי יעברו מספר שבועות לפני שהשופטים יפרסמו פסיקת ביניים בתביעה.