מערכת היחסים ההדוקה בין חמאס לקטאר התערערה מאז פרוץ המלחמה, ובחודשים האחרונים נראה כי המשבר בין ארגון הטרור לאמירות הקטארית ממשיך להידרדר. לאחר דיווחים כי קטאר שוקלת את המשך תפקידה כמתווכת בין חמאס לישראל, הוול סטריט ג'ורנל דיווח היום (שבת) כי הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את המדינה.

חמאס דבק בסירובו: דוחה שוב את עסקת החטופים
שלחו מסר תקיף: בגרמניה מאבדים אמון בנתניהו | דיווח

לפי הדיווח, גורמים בעולם הערבי אמרו כי בימים האחרונים מקיים חמאס מגעים עם שתי מדינות ערביות וציינו כי אחת מהן היא עומאן. כזכור, בשנים האחרונות עם הצטרפות מדינות ערביות להסכמי אברהם, קיימה ישראל מגעים גם עם עומאן, ובשנה שעברה אישרה מסקט לטיסות ישראליות לעבור במרחב האווירי שלה. עם זאת, החלטה זו בוטלה עם פרוץ המלחמה בשבעה באוקטובר.

אם הנהגת חמאס תעזוב את קטאר, קיים חשש כי המשבר ביחסים יגרום לקריסת המגעים לשחרור חטופים ישראלים משבי חמאס, בהם משמשת קטאר כמתווכת מרכזית.

מחאה בכיכר החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה בכיכר החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

מוקדם יותר השבוע, כאמור, הודיע ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני כי מדינתו "בוחנת מחדש את מעמדה כמתווכת בין ישראל לעזה". לדבריו, "תפקידנו מנוצל לרעה על ידי פוליטיקאים למטרותיהם". דבריו של א-תאני מגיעים כמה ימים לאחר ש חמאס הודיע פעם נוספת כי המתווה העדכני לעסקת חטופים לא מקובל עליו.

עוד אמר א-תאני כי "היו לנו מגעים נרחבים עם טהרן ועם וושינגטון כדי להכיל כל הסלמה. אנחנו שומעים מכל הגורמים באזור שהם לא רוצים מלחמה - הדרך הטובה ביותר לצמצם את ההסלמה באזור היא לעצור את המלחמה בעזה".

ביום ראשון האחרון דווח כי תגובת חמאס להצעת המתווכות כללה נכונות לשחרור של כ-20 חטופים בלבד תמורת שישה שבועות של הפוגה בלחימה - כמחצית ממספר החטופים שהמתווה כלל במקור, כך אמר בכיר ישראלי. הבכיר הישראלי ציין כי חמאס משתמש בתשובה שהעביר למתווכות "בתירוצים מגוחכים" כדי להסביר את הפחתת מספר החטופים שהוא מוכן לשחרר בשלב הראשון של העסקה. למשל, חמאס טוען שחלק מהחטופים שכלולים בחלק הזה של העסקה - נשים, גברים מעל גיל 50 וגברים במצב רפואי קשה - אינם בין החיים או שאינם נמצאים בידיו.