בצל המתקפה המיוחסת לישראל באיראן, פרסם היום ה"ניו יורק טיימס" את עדויותיהם של אזרחי המדינה, שחוששים לחייהם.

לפיד האשים את הדרג המדיני בסנקציות על נצח יהודה - אבל שכח דבר אחד
ח"כ גוטליב בביקורת חריפה על ארה"ב: "מנעה ממני ניצחון, מה מעניינת הברית הזו?"

אחד מהם הוא מהרדד, בן 43, שהתעורר למשמע התקיפה ביום שישי האחרון והבין שמטרת הישראלים הייתה בסיס צבאי בפאתי העיר. הוא ואשתו ההרה נותרו חוששים שתפרוץ מלחמה, אמר בראיון טלפוני.

"אני חושב שישראל רצתה לבדוק את המים ולהעריך עם המכות של אמש," אמר מהרדד. "אני חושש שהגרוע מכל עוד לפנינו, אבל אני גם מקווה שהדברים יסתיימו כאן".

"האתגרים החיצוניים והפנימיים הם שני צדדים של אותו מטבע לממסד," אבאס עבדי, אנליסט וסופר בולט בטהראן, אמר בראיון טלפוני. "גם עם ישראל וגם עם מחאה פנימית, הם נוקטים בגישה אגרסיבית כי הם חושבים ששני הנושאים הגיעו לנקודת רתיחה שבה אם הם לא יעשו דבר זה רק יחמיר".

נאסר אימני, אנליסט בטהראן עם קשרים קרובים לממשלה, אמר שאיראן התמודדה ביעילות עם ישראל ויכולה להרשות לעצמה להסלים כעת. "בכירים איראנים לא רוצים מלחמה עם ישראל," אמר בראיון טלפוני. "איראן תסיים את זה כאן ולא תתקוף ישירות יותר כי הם מרגישים שיצרו די הרתעה לעכשיו".

שעות לאחר המתקפה שלה נגד ישראל בכדי להגיב על ההתקפה בדמשק, ממשלת איראן שיגרה גדודים של כוחות ביטחון להציף את רחובות טהראן וערים רבות אחרות. היא דיכאה באלימות נשים שמתנגדות לכלל החיג'אב, סגרה עשרות עסקים שאירחו נשים ללא חיג'אב ואיימה להעניש כל מי שמעז לבקר או לשאול על ההתקפות שלה על ישראל.

תוצאות התקיפה באיראן (צילום: איראן אינטרנשיונל)
תוצאות התקיפה באיראן (צילום: איראן אינטרנשיונל)

איראנים תיארו אווירה של אבטחה וניטור אינטנסיביים כשהם המשיכו בשגרה השבוע. פחימה, 32, סיפרה בראיון טלפוני שהייתה בדרכה לחדר כושר בטהראן ביום שני כשנתקלה במחסום מבוקר בכבדות שעצר מכוניות באקראי כדי לבדוק נהגות ונוסעות. קבוצה נפרדת, היא אמרה, עצרה נשים שעברו ברגל, רבות מהן לא כיסו את שערן. מפוחדת, היא שלפה צעיף מתיקה וכיסתה את עצמה.

הרבה נשים אומרות שהשילוב של המכות בחיג'אב והמתחים עם ישראל מוסיף לחרדותיהן. "החיים כבר קשים מאוד, אין לי מושג למה המשטר עושה את זה", אמרה פונה, מורה לאנגלית בת 50 מטהראן, בטלפון. "למה כל הדיכוי בגלל החיג'אב כשהם נכנסו למלחמה נגד ישראל? כולם מתוחים ומתוחים".

"בזמן הרגיש הזה, המדינה זקוקה לאחדות ורוגע כדי לעמוד מול המשטר הציוני," אמר מוחמד יוספינג'אד, עורך דין שמרן ותומך בממשלה, בפוסט ברשת החברתית. הפעלת המשטרה המוסרית נובעת מ"טפשות וחוסר הבנה של סדרי עדיפויות" של משרד הפנים, הוסיף.